Reclame over beautyproducten: authenticiteit is erg belangrijk

05-02-2016 (11:36) - Marketing

Er is in reclame veel behoefte aan een eerlijke boodschap en een realistisch aspiratieniveau. Dat blijk uit onderzoek van onderzoeksbureau No Ties in opdracht van BrandDeli. 
 
BrandDeli heeft onder 668 Nederlanders (M/V) onderzoek laten uitvoeren naar de merkvoorkeuren wanneer het gaat om beauty- en verzorgingsproducten en de rol van reclame. 
 
Hoewel de meeste resultaten per doelgroep verschillen, is de authenticiteit van de reclameboodschap een belangrijk thema voor zowel de man als vrouw. 
 
merkvast
Nederlanders blijken behoorlijk merkvast te zijn wanneer het gaat om producten voor het uiterlijk. De voorkeur wordt onder meer bepaald door de kwaliteit (51%) en betrouwbaarheid (49%) van de producten.

Desalniettemin staan de meeste consumenten er wel voor open om nieuwe merken uit te proberen. Reclame blijkt nog steeds de belangrijkste (informatie)bron te zijn.

Maar liefst 36% praat regelmatig met vrienden en vriendinnen over reclame. Dit is een fors Word-of-Mouth-potentieel in een branche waar merken een grote rol spelen.
 
kennen van reclame
Ondanks dat 46% van de Nederlanders aangeeft wel eens beauty- en verzorgingsproducten te kopen die zij kennen van reclame, geeft het grootste deel van de ondervraagden (mannen: 61%, vrouwen: 58%) aan het huidige reclame-aanbod niet erg geloofwaardig te vinden.

Redenen die worden genoemd zijn onrealistische beloftes en gebruik van (vaak internationale) modellen. BrandDeli speelt hier op in door lokale gezichten (o.a. vloggers) te betrekken bij haar mediacampagnes, en de echte consument te activeren.

De combinatie van TV en online video (platform Makers Channel) zorgt er daarbij voor dat de boodschap op een effectieve wijze wordt overgebracht en een groot publiek bereikt.

 


Bureaus

Media

Economisch