Tieners maken online weinig onderscheid tussen advertenties en informatie

20-11-2015 (18:57) - Marketing

Kinderen geloven bijna alles dat ze online lezen. Een vijfde van de 12 tot 15-jarigen hebben onvoorwaardelijk vertrouwen in de informatie die ze vinden via zoekopdrachten op internet.
 
Twee derde van de jonge tieners kan geen onderscheid maken tussen betaalde advertenties in zoekmachineresultaten, en de daaronder vermelde onafhankelijke resultaten.
 
Het Engelse Ofcom, een marktonderzoekbureau voor de communicatiewereld, maakte deze onderzoeksgegevens bekend. Het gaat hier om kinderen uit Engeland, maar het onderzoek lijkt een grotere groep te vertegenwoordigen.
 
Tieners worstelen veelal om het verschil tussen betrouwbaar onderzoek en blogs te scheiden. Twee derde van de jonge tieners kan geen onderscheid maken tussen betaalde advertenties die verschijnen in de eerste zoekresultaten, en de hieronder vermelde 'echte' resultaten. 
 
Bijna één op de tien jongeren in de leeftijd 8 tot 15 jaar, geloven dat informatie op social media-websites zoals Twitter, Facebook en YouTube altijd waar is.

Ofcom

Bureaus

Media

Economisch