Veel Nederlanders op de surfplank naar de supermarkt

22-09-2016 (11:45) - Marketing

Surfen op het wereldwijde web is onderdeel van onze dagelijkse routine geworden. Ruim één op de zes Nederlanders koopt in 2017 zijn eten en drinken zelfs bij een online supermarkt. Het merendeel van de boodschappen doen consumenten nog steeds in de fysieke supermarkt. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 7.000 Nederlanders. 
 
 In de nabije toekomst zal nog steeds het overgrote deel van de Nederlanders naar de ‘echte’ supermarkt. De grootste omzetgroei zit echter in het online supermarktkanaal. Naar verwachting stijgt in 2017 de omzet van online supermarkten met ruim 30%. 
 
Verreweg de meeste online bestellers (68%) laten de boodschappen thuis bezorgen. Albert Heijn is de populairste online supermarkt. Zes op de tien online boodschappers doen daar hun boodschappen. Daarna volgen Jumbo (18%), PLUS (5%), Picnic (4%) en Hoogvliet (4%). Lang houdbare producten en dranken, zoals frisdrank, bier en wijn zijn de meest bestelde producten in de online supermarkt. Van iedereen die nog nooit online boodschappen heeft gedaan, staan 18 tot 34 jarigen het meest open om dit in de toekomst te gaan doen. 
 

Bureaus

Media

Economisch