Vijf tips om klanten te binden via mobile apps

02-02-2016 (10:56) - Marketing

De mobiele revolutie ontketende de afgelopen jaren een geheel nieuwe manier voor bedrijven om consumenten te bereiken. Tegenwoordig zijn er meer dan 3 miljard mensen 24/7 verbonden met hun smartphones. Deze mensen downloaden meer dan 100 miljard applicaties per jaar en besteden vier keer meer tijd aan applicaties dan op het mobiele web. Dit biedt een enorme kans voor merken en bedrijven. Bedrijven kunnen apps optimaliseren met vijf tips van Mobile Loyalty:
 
#1 Personaliseer de campagnes
Laat zien de klanten te kennen en personaliseer de berichten. Het is van enorme meerwaarde wanneer de naam van de klant bekend is, op deze manier kan de naam altijd in de aanhef worden gezet wanneer dat in de context van de bericht past.

Mobiel is persoonlijk en een klant verwacht persoonlijke communicatie te ontvangen. Het is algemeen bekend dat gepersonaliseerde e-mails leiden tot hogere open-rates, click through-rates en omzet. Dezelfde methoden zijn ook van toepassing op mobiele communicatie.
 
#2 Stuur berichten in de lokale tijdzone
Voorkom dat er berichten op ongelegen momenten worden verstuurd, namelijk op het moment dat mensen liggen te slapen. Merken die internationaal actief zijn en dus te maken hebben met andere lokale tijden dienen te zorgen dat de Mobile Marketing Automation software uitgerust is met een lokale tijdzonefunctie.

#3 In-app chat
Chat is een veel gebruikt middel in het sociale leven ten opzichte van telefonisch contact. Het gebruik van chat op websites zien we dan ook steeds vaker toegepast worden, immers wil / kan een gebruiker niet altijd bellen. Het is dan fijn om online direct via de chat vragen te stellen en geholpen te worden.

Applicaties lenen zich er uitermate goed voor om direct via een chat contact te zoeken met een merk. Het is een handige functie die meerwaarde geeft dankzij het persoonlijke contact.
 
#4 Preference center
Door klanten controle over de communicatie te geven kan er een sterke relatie worden opgebouwd. Maak een zogenoemde preference center waar gebruikers zelf kunnen instellen wanneer, welk type, hoe vaak en via welk kanaal ze boodschappen willen ontvangen. Door het bieden van een preference center in de eigen applicatie heeft de klant de controle en is de kans op opt-ins vele malen groter en is er geen angst voor spam.
 
#5 Manage feedback
Onderzoek heeft aangetoond dat klanten eerder geneigd zijn om negatieve ervaring te delen dan positieve, het is daarom belangrijk dat de feedback op een gestroomlijnde manier is geïntegreerd in de CRM strategie. Wanneer klanten in de applicatie niet de mogelijkheid hebben om feedback te delen, dan zal dit in app stores geplaatst worden met een kans op 1 ster rating.

Veel negatieve feedback heeft invloed op de ranking in app stores en op het aantrekken van nieuwe klanten. Zorg dat klanten laagdrempelig hun ervaringen via een feedback functie kunnen delen en dat de klanten die positief gestemd zijn over de applicatie en het merk hun feedback in app stores delen.

 


Bureaus

Media

Economisch