Wat honden willen

25-05-2016 (11:43) - Marketing

Een geintje mag ook wel eens vinden ze bij Sony, en lieten ze uitzoeken waar honden het meest van houden: klassieke concerten of, snelle hits. Samen met onderzoeker Dr. Anna Wilkinson, lid van de Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB), en PhD-studente Natalia Albuquerque onderzocht Sony de muziekvoorkeur van honden. ASAB is een Europese vereniging die onderzoek doet naar het gedrag van dieren.


house

Uit het onderzoek bleek dat honden liever naar moderne house- en popmuziek dan naar bekende klassieke concerten luisteren: 62 procent van de onderzochte honden koos spontaan voor deze muziek en slechts 38 procent ging voor klassiek. De honden kregen 10 keuzemogelijkheden in beide genres. Ze kozen daarbij significant vaker voor house- en popmuziek dan voor klassieke stukken. Ook bleven de honden langer in de buurt van de speaker wanneer die snelle hits speelde dan wanneer er klassieke muziek op stond, wat suggereert dat ze liever naar moderne nummers luisteren.
 
Er werden twee Sony GTK-XB7 audiosystemen gebruikt om tijdens het onderzoek klassieke en moderne house- en popmuziekte spelen. De reacties van de honden werden daarbij gedocumenteerd en vergeleken. De muziek werd via beide speakers gespeeld – een nummer per speaker. Er werden steeds twee nummers tegelijk aangeboden, waarbij de locatie van de luidspreker en de volgorde van de muziekcombinaties willekeurig was om een onvertekend resultaat te garanderen. Er werden vijf bekende klassieke stukken gespeeld van componisten als Mozart en Pachelbel, en vijf bekende house- en popnummers van onder meer Martin Garrix, Justin Bieber en Beyoncé.
 
liever pop
Dr. Anna Wilkinson zei het volgende over de resultaten: “Het onderzoek wijst op een interessante muziekvoorkeur voor populaire muziek boven klassieke muziek. Wanneer honden de keuze kregen tussen deze muzieksoorten, kozen ze vaker voor de Sony GTK-XB7 die populaire muziek speelde dan voor het exemplaar dat klassieke muziek liet horen.

Bureaus

Media

Economisch