Brancheverenigingen en Twitter: het is nog moeilijk

26-11-2014 (07:40) - Media

Discussies over ouderenzorg, medische dossiers en andere issues houden de brancheverenigingen wakker op Twitter. ActiZ, RAI Vereniging en LTO Nederland zijn koplopers op het gebied van buzz. Echter, weinig brancheverenigingen weten hun volgers écht te mobiliseren met Twitter. 
 
ActiZ wil bewijzen dat het wel kan door in te spelen op (controversiële) actualiteiten. Dit blijkt uit een analyse van de twitteractiviteit rond 32 grote Nederlandse brancheverenigingen.
 
Clipit en Porter Novelli volgden twee maanden het twittergedrag van brancheorganisaties. RAI Vereniging is het actiefst zo blijkt uit het onderzoek. De branchevereniging voor fabrikanten en importeurs in de automotive stuurde tussen 9 september en 9 november dit jaar 434 tweets uit. Een gemiddelde van meer dan 7 tweets per dag. De tweede plaats wordt met 357 tweets bekleed door VNCI, gevolgd door Bionext met 182 tweets. 
 
Als het gaat om het realiseren van buzz dan ziet het plaatje er anders uit. ActiZ, de brancheorganisatie voor zorgondernemers, blijkt veruit de meest genoemde branchevereniging te zijn. Met 1.464 tweets, retweets en mentions weet het de meeste berichten binnen te halen, bijna twee keer zo veel als nummer twee RAI Vereniging (849) en nummer drie LTO Nederland (757).
 
Opvallend is dat van de gecreëerde buzz rondom Actiz (1.464) slechts 7% is geproduceerd via eigen tweets. Bij runner-up de RAI Vereniging is dit percentage eigen tweets veel hoger, namelijk 51%. 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch