HOI 2.0: print én digitaal

14-11-2012 (15:02) - Media

Vanmiddag is in het Stedelijk Museum ‘HOI 2.0’ gepresenteerd en vanaf het 1e kwartaal 2013 wordt deze nieuwe opzet ingevoerd. HOI 2.0 bestaat uit twee elementen:  een nieuwe geïntegreerde digitale opzet gekoppeld aan een zogenaamde décomplexering in print.
 
HOI 2.0 is een nieuwe standaard, die uitgaat van een geïntegreerde benadering van print, digitaal en combinatie-exemplaren van print en digitaal. Daarnaast is de transparantie binnen digitaal vergroot door een verdere uitsplitsing van digitale categorieën. HOI maakt nu onderscheid in de volgende groepen:
 
Print Only (gesplitst in binnenland en buitenland)
Combi Print en Replica (gesplitst in binnenland en buitenland)
Digital Only Replica
Digital Only Non-Replica
Er komen twee kerncijfers: ‘Print Totaal’  en ‘Digitaal Totaal’. 
 
Digitale titels kunnen betaald of gratis verspreid worden. Ze hebben een bladerfunctie en zijn op het beeldscherm van een PC, laptop, tablet of smartphone te lezen. Een website wordt niet beschouwd als een digitale publicatie. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een replica en non-replca en een combinatie exemplaar van print en replica. Een replica is een exacte digitale versie van de printtitel; terwijl een non-replica hiervan afwijkt.
 

Aangesloten titels bij HOI hoeven hun digitale titels niet meer apart aan te melden, maar kunnen hun print- en digitale aantallen op het volgende geïntegreerde rapportageformulier rapporteren. Ook uitgevers met digitale titels zonder printtitel kunnen hun digitale aantallen aanmelden als non-replica. 


Reacties

Goed initiatief!
Herbert Haaij @ 15-11-2012 10:57 uur

Bureaus

Marketing

Economisch