JCDecaux stelt bruto basisvakprijs en indexcijfers in

25-11-2014 (07:48) - Media

JCDecaux introduceert naar eigen zeggen als eerste buitenreclame-exploitant een tariefkaart met een bruto basisvakprijs en variabele indexcijfers. Adverteerders starten zodoende altijd met een basistarief en komen via een formule tot een campagneprijs. 
 
Als marktleider in buitenreclame met exclusieve rechten in onder andere Amsterdam wil JCDecaux het voortouw nemen en als eerste exploitant een tariefkaart te introduceren met een bruto basisvakprijs, die vermenigvuldigd dient te worden met variabele indexcijfers. Deze indices staan voor drukke of rustige buitenreclameperiodes, het aantal in te zetten affiches en het type netwerk dat een adverteerder prefereert. 
 
Het outdoorbedrijf herkent in de verkoopcijfers van de voorgaande jaren duidelijke seizoenspatronen en voert deze trends nu door in zijn tariefkaart door gebruik te maken van indexcijfers. Zo vallen de geïndiceerde vakprijzen in bijvoorbeeld de zomerperiode voordeliger uit dan aan het einde van het jaar. Verder neemt het prijsvoordeel toe naarmate een adverteerder meer reclamevakken inkoopt. 
 

Ook kunnen adverteerders zelf berekenen wat de bijkomende kosten zijn een campagne gericht op een bepaalde doelgroep, voor de inzet rond vestigingen van bepaalde winkelketens, maar ook voor selectieve inzet op basis van postcodegebied of specifieke objecten. 


Bureaus

Marketing

Economisch