Ondanks wantrouwen is journalist dol op social media

23-06-2014 (07:55) - Media

Het lijkt vreemd, maar het gebeurt veelvuldig. Journalisten twijfelen aan de betrouwbaarheid van berichtgeving op social media, maar toch maken ze er veelvuldig gebruik van.
 
Het is de uitkomst van het Social Media Impact (#sming14) onderzoek dat ING heeft gehouden onder een internationale groep journalisten en PR professionals. PR professionals denken dat het baseren van nieuws op social media posts de betrouwbaarheid van het nieuws niet ten goede komt. Feiten worden namelijk steeds minder vaak gecheckt. 
 
Ook blijkt dat een meerderheid van de journalisten zich op social media minder gebonden voelt aan journalistieke regels. Opvallend is dat de Nederlandse PR professionals social media steeds meer gebruiken om de dialoog aan te gaan. Nederlandse PR professionals lopen hierin wel achter op hun internationale vakgenoten. 
 
Voor bijna de helft van de journalisten (45%) geldt bij de meerderheid van hun publicaties: publish first, correct if necessary. De publieke opinie wordt daarbij eerder geverifieerd dan dat men de organisatie raadpleegt; ruim de helft van de journalisten (53%) controleert bij de meerderheid van hun publicaties of deze waar is. 
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch