Oplages papieren kranten krimpen sterk

25-03-2014 (11:05) - Media

De papieren oplage van de grootste kranten in Nederland is in het vierde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor, zo blijkt dinsdag uit cijfers van het oplage-instituut HOI.
 
De papieren betaalde oplage van NRC Next daalt maar liefst met 20,1 procent. Die daling compenseert de krant volledig met de digitale oplage. In totaal stijgt de betaalde oplage met 9,2 procent.
 
Alleen het Financieel Dagblad kan met een stijging van 1,8 procent positieve cijfers voorleggen. De gratis krant Metro ziet zijn oplage met 1,5 procent dalen. Die van Spits stijgt met 0,8 procent.
 
Als de digitale bij de papieren oplage wordt opgeteld, dan stijgen AD (1,3 procent) en De Volkskrant (1,8), Financieel Dagblad (1,6) en Trouw (7,6). De vraag is echter in hoeverre het stijgende aantal digitale abonnees iets zegt over het totale aantal lezers.
 

 


NU.nl/HOI/NRC

Bureaus

Marketing

Economisch