Printoplages zakken verder

23-09-2014 (11:08) - Media

Het mag geen verrassing meer heten, ook in het tweede kwartaal van 2014 zijn de printoplages van de landelijke dagbladen weer fors gedaald. Daarentegen ging het digitaal wel lekker voor de meeste titels.
 
Nrc.next kreeg te maken met de grootste daling, 32 procent; de krant steeg digitaal met 29 procent. In totaal nam de oplage van nrc.next doordeweeks 21,6 procent af, tot 55.976 stuks (print plus digitaal). Ook bij NRC Handelsblad is sprake van een verschuiving van papier naar digitaal. De totaal betaalde oplage (print) daalde 10 procent naar 158.620; stijging digitaal is 8,7 procent. De Volkskrant daalde in print met 6 procent naar 219.303. De Telegraaf ging omlaag naar 452.390, het AD naar 349.614 stuks.
 
Maar zoals gezegd zijn de digitale cijfers een stuk positiever. Op het FD na wisten alle landelijke dagbladen flink te plussen op iPad en Tablet. Vooral De Telegraaf heeft fors meer lezers die voor digitaal willen betalen.
 
Bij de tijdschriften deed vooral LINDA. het weer goed, maar ook sportglossy Helden en de Groene Amsterdammer hadden vanochtend mooi nieuws. Hoewel de laatste titel een lichte daling zag, is het nu het grootste opinieblad van Nederland door een fikse oplagedip bij het veelgeplaagde HP/De Tijd en Elsevier. 

HOI/NRC

Bureaus

Marketing

Economisch