Relatie tussen bereik tv en twitter steeds sterker

12-05-2015 (07:26) - Media

Er is een sterke relatie tussen Tweets en televisiebereik. Programma's die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel Tweets. 
 
Gebeurt er iets in een televisieprogramma, dan is dit van invloed op het aantal Tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen. De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het televisieprogramma waarbij sport en amusementsprogramma's de lijst aanvoeren. 
 
Bovenstaande blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT (Marketingcentrum van Nederlandse zenders) naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse televisieprogramma's. 
 
Het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het televisieprogramma ook de ontwikkelingen over dit televisieprogramma op Twitter volgt, loopt op tot 15% van het totale kijkerspubliek.  
 
Bij een aantal programma's ziet men dat tv Twitter beïnvloedt, maar omgekeerd zorgt ook Twitter in bepaalde gevallen voor extra televisiebereik. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014.
 
 Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel Tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep Twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het televisieprogramma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch