Social media-gebruik blijft groeien

26-11-2014 (07:27) - Media

Het aantal gebruikers van social media blijft groeien en de gebruikers zijn dagelijks vaker actief op social media. Inmiddels gebruikt 80 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder social media en 40 procent daarvan is actief op drie of meer platformen. 
 
Facebook is nog steeds nummer één, Google+ heeft een flinke groei doorgemaakt en relatief nieuwe platformen zoals Instagram en Snapchat winnen terrein. De opkomst van deze nieuwe social media heeft deels te maken met de overgang van tekst naar beeld. Beeld is sneller, aantrekkelijker en makkelijker te verwerken. Op tekst gebaseerde social media (Twitter) krijgen flinke concurrentie van visuele platformen.
 
Een ander opvallend gegeven is het zeer geringe vertrouwen in social media. Gebruikers zijn niet zeker van de bescherming van hun persoonsgegevens. Hun grootste zorg is dat de sites hun gegevens doorverkopen aan bedrijven. Social media sites zullen actie moeten ondernemen om het vertrouwen van hun gebruikers terug te winnen.
 
56% van de Nederlandse social mediagebruikers heeft last van Fear Of Missing Out. Deze sociale angst om dingen te missen wordt versterkt door individueel gerichte social networking sites als Facebook. De continue sociale vergelijking met anderen leidt vaak tot teleurstellingen bij de gebruikers.
 

Het trendonderzoek komt van Spherials. 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch