Tan nadert De Mol als invloedrijkste mediapersoon

28-11-2014 (07:44) - Media

John de Mol is voor het vierde jaar op rij de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse media. Wel is er een nieuwe nummer 2. Het is Humberto Tan die als een komeet omhoog schiet vanaf nummer 16 vorig jaar tot nummer 2 dit jaar. 
 
De nummer 2 van vorig jaar, Matthijs van Nieuwkerk, weet met De Wereld Draait Door op NPO1 meer kijkers te trekken maar toch moet hij genoegen nemen met een zesde plaats. Op de derde plaats staat net als vorig jaar Alexander Klöpping. Hij is hoge ogen aan het gooien met Blendle. 
 
RTL draait een buitengewoon goed 2014 en dat is in DeMedia100 terug te zien. Op de vierde plaats staat Erland Galjaard. Hij klimt 4 plaatsen vanaf nummer 8. De meest invloedrijke Belg in de Nederlandse media is Christian van Thillo, CEO van De Persgroep. Ook RTL CEO Bert Habets klimt twee plaatsen: van 9 naar 7. Joop van den Ende geeft terrein prijs en zakt van plaats 4 naar 10.
 
Er staan ook flink wat reclamemensen in de lijst. Philip Kok van the valley op 19, bijvoorbeeld. Ook Barbera Wolfensberger van FHV BBDO, Lode Schaeffer (INDIE), Victor Knaap (MediaMonks) en Mark Woerde (Lemz) haalden de top 100.
 
De grote dynamiek in DeMedia100-2015 wordt geïllustreerd door het grote aantal afvallers en nieuwkomers. In de lijst 28 staan nieuwkomers. Opvallend is de binnenkomst van Peter de Mönnink op positie 9. Hij begon op 1 januari als CEO van Sanoma en is daarnaast sinds 1 oktober ook CEO van SBS Broadcasting.
 

 


Bureaus

Marketing

Economisch