TMG blijft worstelen met slechte cijfers

11-03-2015 (08:12) - Media

Telegraaf Media Groep heeft een moeilijk jaar achter de rug. De neergaande trend in de oplage- en advertentie-inkomsten zette door. Een stevig kostenbesparingsprogramma was niet voldoende om de daling in opbrengsten te compenseren.
 
De opbrengsten van TMG daalden met 27,5 miljoen euro naar 514,9 miljoen. Hoewel het EBITDA-resultaat verbeterde met 25 miljoen naar 46,1 miljoen, werd een slechter bedrijfsresultaat gerapporteerd. De nettowinst kwam uit op negatief 38,1 miljoen versus positief 177,9 miljoen euro in 2013.
 
Geert-Jan van der Snoek, CEO van Telegraaf Media Groep: 'De afgelopen maanden zijn stappen gezet om de aanhoudende daling van de inkomsten te keren. De resultaten van 2014 en onze bevindingen tonen aan dat onze organisatie tempo moet maken om zich aan te passen aan het snel veranderende mediagebruik. Bij vrijwel alle bedrijfsonderdelen zijn de directieteams gewisseld. Met die nieuwe directieteams zijn plannen in uitvoering die gestalte geven aan de in december aangekondigde koers: focus op het kernbedrijf en de hoofdmerken. Onze kernactiviteit, het creëren en vermarkten van content, is onze kracht en daarop is onze focus voor de toekomst gericht.  Voor de niet-kernactiviteiten zijn we bezig de toekomst te bepalen.'
 
We moeten onze klanten, zowel onze lezers als onze adverteerders, sterker aan ons verbinden. We hebben een transitie ingezet om vanuit onze kracht naar duurzaam rendement te werken. Er zijn verdere aanpassingen aan de organisatie nodig en vernieuwingen op het gebied van distributie van onze content. Daar wordt met veel energie aan gewerkt. Door intensievere interne samenwerking en door het op korte termijn aangaan van cross-industry partnerships gaan we het perspectief van TMG verbeteren. Het jaar 2015 wordt vooral een jaar van transitie; een jaar van vernieuwingen, maar ook een jaar waar verdere kostenbesparingen onvermijdelijk zijn”.
 
De oplage-inkomsten van TMG daalden met 6,4 miljoen euro (-2,3%) naar 273,7 miljoen (-3,6% in 2013). De advertentie-inkomsten uit print-activiteiten daalden met 15,2% (2013: -15,5%). De inkomsten uit digitale activiteiten daalden met 7,2% naar een totale opbrengst van 64,2 miljoen euro (2013: 69,2 miljoen), vooral veroorzaakt door het beëindigen van De Telegraaf webshop en de verkoop van enkele digitale activiteiten.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch