482 miljoen euro in eerste halfjaar naar TV reclame

30-08-2016 (17:51) - Media

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van deze groei wordt veroorzaakt door het samenvoegen van de omzetten van TV en online video. De markt heeft in de eerste helft van het jaar echter ook een autonome groei laten zien van 1,7%.
 
De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met maar liefst 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Screenforce verwacht in de tweede helft van het jaar een groei van ca. 2,5%, waardoor de TV-markt in 2016 uit komt op een groei van ongeveer 4,0%.
 
online video
De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de veranderingen in het TV-landschap. Als reactie op de verschuiving van de kijktijd naar online video heeft Stichting Kijkonderzoek (SKO) haar onderzoek verbreed met online video. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd, is ondergeschikt aan de plek en het moment van consumptie. Reclamecampagnes worden over alle schermen uitgeserveerd en uitgezonden. Omzetten die Screenforce rapporteert maken geen onderscheid meer in het scherm of wijze van inkoop. Het TV-toestel en het online platform zijn samengevoegd, ook in de definitie van de omzet. 
 
Non-spot groeit met 10,6%
De spotmarkt is uitgekomen op € 422 mio, een groei van 5,1%, terwijl de non-spotmarkt met 10,6% groeide naar een omzet van € 60 mio. Met het gemis van Nederlandse deelname aan het EK Voetbal hebben we ook geen EK-effect in de TV-bestedingen gezien. De groei van spotreclame vond vooral plaats op de online platforms van de Screenforce-zenders. 

Unilever grootste TV-adverteerder, Belsimpel grootste e-commerce-adverteerder
Uit de bruto mediaregistratie van Nielsen voor de Top 25 TV-adverteerders blijkt Unilever net als in 2015 op nummer 1 te staan, ook al namen haar TV-bestedingen af met 23% ten opzichte van de eerste helft 2015. Opvallend is de toename in TV bestedingen van Unilever ’s concurrent Procter & Gamble. Haar bestedingen groeide met 50% naar € 37 mio, goed voor een derde plaats.  Omdat e-commerce een steeds belangrijkere branche wordt, is in het rapport een Top 25 hiervan opgenomen. De grootste e-commerce-adverteerder in de eerste helft van dit jaar was Belsimpel. 
 
Kijktijd daalt met 3,6%,  Sport en Talent Shows trekken meer kijkers
De kijktijd is in de eerste helft van 2016 uitgekomen op 188 minuten, een daling van 3,6% ten opzichte van de eerste helft van 2015. De daling van de kijktijd doet zich in alle leeftijdsgroepen voor maar is sterker onder jongeren van 6 tot en met 34 jaar. Waar de programmagenres Non Fictie – Overig en Fictie Buitenlands minder bekeken werden, waren het in de eerste helft de genres Sport, Talent Shows en Spellen & Quizzen die juist meer kijkers trokken.
 
online kijkcijfers
Uit de eerste online cijfers van SKO blijkt dat heel Nederland gemiddeld 34 minuten videocontent per maand bekijkt. Online videokijkers kijken driemaal zoveel, 97 minuten per maand oftewel 3,2 minuten per dag. Vrouwen kijken meer dan mannen en de jongeren van 13-24 jaar kijken meer dan volwassenen en ouderen.
 
In ScreenNews geeft Michel van der Voort, directeur Screenforce, een toelichting op de cijfers over de eerste helft van het jaar en de verwachtingen voor de tweede helft van 2016. De belangrijkste resultaten over het eerste halfjaar zien er in een infographic zo uit:
 
 
 
 
 

Bureaus

Marketing

Economisch