Canal Digitaal zet in op meer kijkgemak

21-06-2017 (11:36) - Media

Met een nieuwe huisstijl, de introductie van TV Gemist en Canal Digitaal Films, waarmee klanten de beschikking krijgen over honderden films, en de nieuwe, persoonlijke WhatsOnTV-chatservice wil Canal Digitaal het de tv-kijker makkelijker maken.

terugkijken

Nederland kijkt nog altijd massaal televisie, maar de definitie van tv-kijken is wel veranderd. Naast lineair naar programma’s kijken, nog steeds zeer populair, is tegenwoordig het terugkijken en on demand kijken naar tv-programma’s een vast onderdeel geworden van het kijkgedrag van consumenten. Christiaan Puper, managing director Eviso Nederland (business partner van Canal Digitaal): ‘Wij merken dat de tv-kijker anno 2017 andere wensen heeft. Consumenten willen flexibiliteit; televisie kijken waar en op welk scherm zij maar willen, live televisie kijken en programma’s kunnen terugkijken. En daarnaast ook veel films en series tot hun beschikking hebben. Het gaat in de kern om gemak, flexibiliteit en een ruim aanbod in content’. 

7 dagen terug kijken
Canal Digitaal speelt daar vanaf vandaag nog meer op in door TV Gemist aan te bieden, waarmee klanten tot 7 dagen terug tv-programma’s kunnen kijken. Ook is Canal Digitaal met de dienst Film Europe een overeenkomst aangegaan waardoor klanten gratis toegang krijgen tot honderden films uit de catalogus van Film Europe, onder de naam Canal Digitaal Films. Klanten hadden al de beschikking over het grootste aanbod van tv-programma’s in Nederland door het aantal tv-kanalen dat Canal Digitaal doorgeeft, waarvan een groot deel in HD en tegenwoordig ook al zelfs in UHD-kwaliteit. Daar komt nu dus nog extra content bij.

bomen in het tv-bos 
Het grote aanbod van televisieprogramma’s spreekt veel Nederlanders aan, maar heeft ook een keerzijde. Nederlanders zien soms door de bomen het spreekwoordelijke tv-bos niet meer. Eén op de drie Nederlanders geeft in recent onderzoek, uitgevoerd door Peil.nl onder 1.900 Nederlanders, aan dat zij niet altijd weten wat te moeten kijken door het enorme aanbod. Bijna 65% van de Nederlanders geeft aan wel eens een favoriet televisieprogramma te missen. Voornaamste oorzaak? Zij wisten niet dat het programma op televisie was en/of dat het nieuwe seizoen van hun favoriete programma/serie alweer was begonnen. Juist het enorme aanbod van televisieprogramma’s en televisiezenders maakt dat 80% van de Nederlanders niet altijd weet wat er op televisie komt. In plaats van het kijken naar een tv-programma dat aanspreekt, vervalt men dus vaak in het ‘zinloos zappen’.

Introductie WhatsOnTV chatservice
‘Naast TV Gemist en nieuwe content via Canal Digitaal Films gaan we het de televisiekijker vooral makkelijker maken en willen we hen behulpzaam zijn’, aldus Brigitte Verweij, head of brand and marketing communications bij Canal Digitaal. ‘Uit het onderzoek blijkt dat het enorme aanbod van televisieprogramma’s soms leidt tot het niet meer weten wat te kijken en tot het missen van programma’s.  Met de introductie van TV Gemist en onze bestaande tv-app maken we het mogelijk om tv-programma’s te kunnen zien waar, op welk apparaat en wanneer onze klanten dat willen. En we gaan onze klanten helpen met het vinden van een tv-programma als zij even niet weten wat te kijken’. Hiervoor introduceert Canal Digitaal de interactieve en persoonlijke WhatsOnTV service via Facebook Messenger. Verweij: ‘We gaan onze klanten helpen te vinden waar zij van houden. Zij kunnen via Facebook Messenger aan ons vragen welk televisieprogramma het beste bij hun interesses of wensen past. Dit is een gratis dienst voor onze klanten, maar ook niet-klanten mogen hiervan gratis gebruik maken. Daarmee worden we voor onze klanten een persoonlijke gids in ons wereldwijde aanbod van televisie-content en geven we echt invulling aan onze merkbelofte ‘ontdek iets bijzonders’.


Bureaus

Marketing

Economisch