Dalende omzet en minimale winst TMG

08-03-2017 (11:33) - Media

Door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen is er voor TMG een buitengewone situatie ontstaan, op grond waarvan is besloten om de volledige goedgekeurde jaarrekening en het jaarverslag binnen enkele weken te publiceren. I Uit de cijfers blijkt dat het bedrijf in 2016 een nettowijst heeft gereraliseerd van 1,6 miljoen euro tegenover 23,6 miljoen euro in 2015.

 

Financiële highlights:
* Nettowinst van EUR 1,6 miljoen tegenover een verlies van EUR 23,6 miljoen in 2015.

* Opbrengsten dalen met 6,9% naar EUR 421,0 miljoen, met name als gevolg van lagere advertentie-inkomsten uit print (2015: -6,8%).

* Voorziene kostenbesparingsmaatregelen op schema.

* Verbetering EBITDA-resultaat naar EUR 9,0 miljoen (2015: EUR 7,7 miljoen).

* EBITDA-resultaat exclusief reorganisatielasten EUR 22,0 miljoen (2015: EUR 34,7 miljoen).

* De strategische samenwerking met Talpa (Sky Radio Group) resulteert in boekwinst van EUR 4,3 miljoen.


Operationele highlight
s
* De realisatie van de 24/7 strategie vordert op het gebied van organisatie efficiency en de ontwikkeling van de merken.

* De uitbesteding van de drukwerkactiviteiten werd afgerond, activiteiten werden geconcentreerd in Amsterdam: Holland Media Combinatie en Relatieplanet verhuisden naar Amsterdam.

 * Ondermeer VROUW, Telesport, DFT, Privé, De Gooi- en Eemlander lanceerden nieuwe digitale uitingen. Het merkbereik van VROUW.nl is inmiddels 2,6 miljoen per maand.

* Een grote stijging van het aantal videoviews. Bij De Telegraaf steeg het aantal videoviews met 32% naar 24,4 miljoen per maand. Bij Dumpert steeg het aantal videoviews met 40% naar 150,8 miljoen per maand.

* Printuitgaven werden verbeterd: De Telegraaf ontwikkelde de nieuwe zaterdagbijlage VRIJ, Metro vernieuwde de maandelijkse bijlage Metro Lifestyle en Privé lanceerde de koninklijk-huisspecial Privé Royal.

* De earn out-afspraken met Talpa hebben geleid tot een verhoging van het TMG-belang in het gezamenlijke radiobedrijf met 1% naar 23%.

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch