Discussie over strategische samenwerking TMG en Talpa ten einde

22-07-2016 (11:14) - Media

De afgelopen maanden hebben Talpa en TMG intensieve gesprekken gevoerd over de voorgenomen strategische samenwerking die op 15 januari 2016 werd aangekondigd. Geert-Jan van der Snoek (TMG): 'Ik ben zeer verheugd over de uitkomst van de onderhandelingen: alle in januari geformuleerde uitgangspunten zijn gerealiseerd zonder de eerder aangekondigde eenmalige cashinvestering van € 27 miljoen.'


afspraken

Beide partijen hebben in een overeenkomst de volgende afspraken gemaakt:

TMG en Talpa brengen hun radioactiviteiten (Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10, alsmede Talpa’s meerderheidsbelang in One Media Sales, onder in een gezamenlijk radiobedrijf. Op 3 mei heeft Talpa aangekondigd SLAM! ter verkoop aan te bieden en Radio 10 toe te voegen aan haar portfolio), 

De radio spots verkoop van Sky Radio en Radio Veronica wordt per 1/1/2017 ondergebracht bij One Media Sales.

TMG heeft de mogelijkheid (optie) om een 15% belang in Talpa Broadcasting - en daarmee een indirect belang in SBS - over te nemen.

De eerder aangekondigde eenmalige cash-investering van TMG (€ 27 mln) is - als uitkomst van de onderhandelingen voor de totale overeenkomst - komen te vervallen.

Talpa en TMG verwachten het geheel voor eind augustus te kunnen afronden; de transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring van de bevoegde toezichthouders en het advies van de medezeggenschapsraden van TMG.

TMG heeft op woensdag 22 juni bekend gemaakt een eerste stap te zetten op het gebied van OTT Televisie met de Telegraaf TV App op Apple TV. In oktober van dit jaar zal tijdens het 24/7 event van TMG de volledige programmering bekend worden gemaakt.

zeer verheugd
Geert-Jan van der Snoek
, CEO TMG, in een persbericht: 'Op 15 januari 2016 hebben wij het voorgenomen strategische partnership met Talpa bekend gemaakt. Dit heeft ons de mogelijkheid geboden om in een breder team met de topspelers uit de mediamarkt verder invulling te geven aan de eerder aangekondigde strategische koers. Ik ben zeer verheugd over de uitkomst van de onderhandelingen: alle in januari geformuleerde uitgangspunten zijn gerealiseerd zonder de eerder aangekondigde eenmalige cashinvestering van € 27 miljoen. Door de samenwerking met Talpa versterken wij ons aanbod richting consument en nog meer richting de adverteerder. Ook voor onze radiozenders biedt deze samenwerking volop kansen: versterking van het muziekaanbod, investeringen in distributie via nieuwe kanalen en de ontwikkeling van een nog beter aanbod voor business partners.' 

brede business aanpak
Pim Schmitz,
CEO Talpa: 'Vanuit Talpa geloven we in het bouwen van innovatieve, sterke en veelzijdige mediabedrijven. Het gezamenlijke radiobedrijf biedt straks een uitgebreid kwalitatief aanbod aan Nederlandse radiomerken en is daarmee beter in staat zijn waarde toe te voegen in een brede business aanpak voor lokale business partners. Voor hen wordt naast een grote expertise en de beste service, een groot bereik gecreëerd op alle mogelijke doelgroepen.'

gedifferentieerd bereik
Op het gebied van radio zullen TMG en Talpa het consumenten- en adverteerdersbereik vergroten door het samengaan in één radio- en muziekentertainment bedrijf. De betrokken Nederlandse radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 zijn complementair en claimen gezamenlijk een groot en gedifferentieerd bereik. 

innovatie
Door een samengaan in één radiobedrijf zal er  volgens beide bedrijven forser ingezet gaan worden op innovatie. Digitalisering van content en distributie zal hierbij een hoofdrol gaan vervullen, waarbij de radiomerken zullen evolueren naar 'interactieve muziekmerken' met behoud van hun duidelijk Nederlandse signatuur.  

aandelenverhouding
Op basis van de uitkomsten van de afgeronde due diligence houdt Talpa Holding een belang van 77,15% en TMG een belang van 22,85% in het nieuwe radiobedrijf. Onder commerciële voorwaarden kan het belang van TMG nog worden vergroot naar maximaal 25%. De transactie is onder voorbehoud van het advies van de betrokken medezeggenschapsraden die vandaag verder zijn geïnformeerd.

One Media Sales
Het nieuwe radiobedrijf wordt de meerderheidsaandeelhouder van One Media Sales (OMS). OMS is dé salesorganisatie voor commerciële radio in Nederland, en verzorgt reeds de spot verkoop voor de radiozenders: Radio 538, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, Radio 10 en de digitale radiostations van The Media Exchange. De stations Sky Radio en Radio Veronica zullen daar per 1 januari 2017 aan worden toegevoegd.

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch