Instant messaging wint terrein

06-10-2015 (15:36) - Media

Wereldwijd is het dagelijks gebruik van instant messaging met 12% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Steeds meer mensen kiezen voor gesloten social platforms als WhatsApp, Facebook Messenger en Viber. Vooral jongeren doen dit.
 
In Nederland communiceren bijna zes op de tien mensen dagelijks via instant messaging. Daarmee lopen we in de voorhoede. WhatsApp heeft een flinke monopoliepositie. Dat biedt mogelijkheden voor merken. Dit blijkt uit Connected Life, een wereldwijde TNS-studie onder meer dan 60.000 internetgebruikers.
 
Het wereldwijde kader: ruim de helft van de internetgebruikers (55%) maakt nu elke dag gebruik van instant messaging. Driekwart (76%) gebruikt het op wekelijkse basis.
 
Martin Warmelink, Digital lead TNS NIPO: ‘Afkeer van SMS-kosten en de snelle adoptie van WhatsApp als dé instant messaging partij in Nederland, heeft er in de basis voor gezorgd dat instant messaging zo groot is in Nederland. Even iemand ‘appen’ is een werkwoord geworden. De uitdaging voor merken is nu om in dit communicatiekanaal te komen.’
 
Instant messaging is vooral dominant in opkomende ‘mobile first’-markten, met een nog hogere stijging in het dagelijks gebruik in landen als China (69%) en Brazilië (73%). Daarentegen blijven sommige westerse markten achter, waaronder het Verenigd Koninkrijk (39%) en de VS (35%). Nederland is echter uitzondering. Bij ons groeide instant messaging van 49% naar 58% dagelijkse gebruikers in een jaar tijd. 

TNS-NIPO

Bureaus

Marketing

Economisch