‘Media Valley’ schrijft brandbrief

05-10-2015 (11:28) - Media

11.30 uur - Een brede coalitie van mediabedrijven heeft in een open brief een oproep gedaan aan de regering om de bedrijfstak te ondersteunen. ‘De aanjagende en sterk innoverende rol bij het verwerven en behouden van de koppositie van facilitaire bedrijven, producenten en de commerciële en publieke omroeporganisaties in de Media Valley wordt structureel onderschat.’


Onder andere RTL, SBS, NPO, NOS, Talpa, Endemol en Blue Circle, zien in de zogeheten ‘media valley’ - de regio tussen Amsterdam, Hilversum en Utrecht - een economisch knooppunt voor de media-industrie van nationaal belang. Volgens de ondertekenaars staat de ontwikkeling van de ‘media valley’ steeds meer onder druk.


‘Nederland is het derde land ter wereld als het gaat om tv-formatproductie, toonaangevend in creatieve content ontwikkeling. Zowel on- als offline lopen we in Nederland voorop met de nieuwste technologie op het gebied van productie, editing en distributie. De aanjagende en sterk innoverende rol bij het verwerven en behouden van deze koppositie van facilitaire bedrijven, producenten en de commerciële en publieke omroeporganisaties in de Media Valley wordt structureel onderschat. Het economisch belang van de mediasector als innovator voor waarde-creatie, export en werkgelegenheid, verdient een zwaarder gewicht in de discussies rond de Mediawet en overheidsbeleid ten aanzien van onze sector in het algemeen. Dit is te meer van belang gezien de effecten die toetreding van buitenlandse mediapartijen op de Nederlandse markt hebben.'


In de brief stellen de partijen tien punten aan de orde die de media valley kunnen versterken. Daarbij gaat het onder meer om het garanderen van een gelijk speelveld waarbij toetreders uit het buitenland dezelfde rechten en plichten krijgen als Nederlandse mediaorganisaties. Ook netneutraliteit en de structurele handhaving van een laag btw-tarief worden in de brief aangekaart.

(Bronnen: Hilversum.nl, Villamedia)


Bureaus

Marketing

Economisch