Mediabestedingen: digitaal groeit

12-10-2015 (12:37) - Media

12.30 uur - De digitale advertentiemarkt groeide in de eerste helft van 2015 met 7% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Dit resulteerde in een omzet van 744 miljoen euro.
 
Terwijl de traditionele media zoals radio, TV en print hun advertentiebudgetten over de eerste helft van 2015 zagen dalen, groeit de digitale advertentiemarkt jaar op jaar door,  blijkt uit de Online Ad Spend study over de eerste helft van 2015 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.
 
Terwijl de online advertisingbestedingen toenemen, blijven de totale bestedingen van adverteerders in de eerste helft van 2015 ongeveer gelijk aan de totale advertentiebestedingen in de eerste helft van 2014. 'De groei van online advertising heeft dus een keerzijde voor de traditionele kanalen. Bij met name TV-bestedingen zie je nu steeds duidelijker dat de adverteerder de consument volgt. Met de opkomst van on demand-videocontent verschuift ook een deel van het oorspronkelijke TV-budget naar online video advertising', aldus Nathalie La Verge van Deloitte. Online video advertising laat een groei zien van +26% ten opzichte van de eerste helft van 2014.
 
Ook het adverteren via social media platforms neemt een grote vlucht. Met name de jongere doelgroepen consumeren steeds meer content via social media platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. In de eerste helft van 2015 werd er totaal rond de 58 miljoen euro uitgegeven aan social advertising, een geschatte groei van + 38%  ten opzichte van de eerste helft van het jaar daarvoor.
 
Adverteren op mobiele devices is het laatste jaar bezig met een inhaalslag. De consument brengt steeds meer tijd door op zijn mobiel, maar door technologische beperkingen en uitdagingen bij het meten van effectiviteit bleef adverteren op mobiel lange tijd achter bij adverteren op bijvoorbeeld desktops en laptops. Maar ook hier is te zien dat de adverteerder de consument inmiddels volgt. Het aandeel display advertising dat wordt uitgeleverd op desktop neemt af en 24% van display advertising wordt inmiddels uitgeleverd op mobiele devices. 

IAB

Bureaus

Marketing

Economisch