Meer adverteerders maar minder omzet radioreclame

21-07-2016 (10:42) - Media

Het Radio Advies Bureau publiceert de netto radioreclame-omzet van het tweede kwartaal 2016. De radioreclamebestedingen kwamen uit op 59,5 miljoen euro. De bestedingen bestaan uit spotreclame (56,4 miljoen) en non-spot bestedingen (3,1 miljoen). De omzet ligt 2,3% lager dan in het tweede kwartaal van vorig jaar. 
 
 
Non-spot groeit
De non-spot omzet blijft groeien; na een stijging in het eerste kwartaal laat ook het tweede kwartaal een stijging zien ten opzichte van 2015 (+5%). Onlangs werd tijdens de RAB Radio Advertising Awards voor het eerst een award uitgereikt aan de beste non-spot campagne van het afgelopen jaar. SNS nam deze award met trots in ontvangst.
 
retail op 1
Ook in het tweede kwartaal blijft de top 3 branches ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. (Bron: Nielsen).
 
adverteerders
Het aantal adverteerders is gegroeid naar 1.160 (was 1.109 in Q2-2015). Renault is net als vorig  jaar de grootste radioadverteerder in het tweede kwartaal; Renault verstevigt de koppositie door een grote stijging van radioreclame (+46%). De retailers Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. Ziggo is over het hele jaar heen de grootste, maar staat nu op een vierde plaats. Rabobank maakt de top 5 compleet. (Bron: Nielsen).
 

Bureaus

Marketing

Economisch