Omzet TMG daalt 7,6 procent

28-05-2017 (12:51) - Media

Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders top 1 juni 2017, zal Telegraaf Media Groep een toelichting geven op het openbaar bod van Mediahuis N.V. en VP Exploitatie N.V. (“het Consortium”). In aanloop daarnaartoe maakt TMG de reusltaten over de eerste vier maanden bekend. Tegen 137,6 miljoen euro in 2016, blijft de teller nu steken op een magere 127.2 miljoen euro. Ook het resultaat ziet er op dit moment niet rooskleurig uit.


De opbrengsten dalen met 7,6% van EUR 137,6 naar EUR 127,2 miljoen, met name als gevolg van lagere advertentie-inkomsten uit print (-25,3%). Exclusief het effect van portfolio-rationalisaties dalen de opbrengsten met 6,8%.


resultaat daalt mee 

Kosten, genormaliseerd voor reorganisatielasten en kosten in verband met het openbaar bod, dalen met 7,5% van EUR 134,1 miljoen naar EUR 124,0 miljoen en compenseren deels de daling in opbrengsten. EBITDA-resultaat, genormaliseerd voor reorganisatielasten en kosten in verband met het openbaar bod, daalt met 8,6% van EUR 3,5 miljoen naar EUR 3,2 miljoen.


5,3 miljoen naar juridische adviseurs

De reorganisatielasten bedragen EUR 5,0 miljoen en hebben hoofdzakelijk betrekking op lasten inzake de voorgenomen verkoop van de huis-aan-huis bladen aan BDUmedia en afvloeiingskosten. De kosten inzake het traject van het openbaar bod (inclusief de procedures bij de Ondernemingskamer) bedragen EUR 5,3 miljoen en betreffen hoofdzakelijk de kosten voor de financiële en juridische adviseurs.

EBITDA-resultaat inclusief reorganisatielasten en lasten in verband met het openbaar bod daalt van een positieve EBITDA van EUR 3,5 miljoen naar een negatieve EBITDA van EUR 7,1 miljoen.


verdere daling print advertentie-inkomsten

De daling in opbrengsten wordt voor een groot deel veroorzaakt door de daling in print advertentie-inkomsten, als gevolg van een nog steeds krimpende advertentiemarkt. Daarnaast is er een nadelig effect van het doorvoeren van de reorganisatie van de sales-en marketingorganisatie vanaf het begin van 2017 waardoor minder verkopen kunnen worden gerealiseerd. Exclusief het effect van portfolio-rationalisaties (stoppen Dichtbij, deels staken activiteiten Rotterdam/Utrecht, stoppen vervaardiging voor derden en aankoop Fashion Week) dalen de opbrengsten met 6,8%.


-7,1 miljoen

De kosten exclusief reorganisatielasten en kosten in verband met het openbaar bod dalen met 7,5% naar EUR 124,0 miljoen. De kostendaling hangt vooral samen met lagere kosten voor uitbesteed drukwerk dankzij het deels insourcen van drukwerk en met lagere personeelskosten ten gevolge van de in 2016 doorgevoerde reorganisaties bij onder meer de drukkerijen en de redactie.
Het EBITDA-resultaat inclusief bijzondere posten daalt van EUR 3,5 miljoen naar EUR -7,1 miljoen.

De bijzondere posten hebben betrekking op reorganisatielasten inzake de voorgenomen verkoop van de huis-aan-huisbladen aan BDUmedia, afvloeiingskosten voor de Raad van Bestuur en senior managers en advieskosten in het kader van het openbaar bod. Het EBITDA-resultaat exclusief reorganisatielasten en exclusief de kosten in verband met het openbaar bod daalt van EUR 3,5 miljoen naar EUR 3,2 miljoen.


'adequate afspraken' over financiering

Per eind april heeft TMG een netto-schuld van EUR 13,3 miljoen ten opzichte van een positieve netto liquiditeitspositie van 14,5 miljoen per 31 december 2016. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door betaalde reorganisatielasten en de betaling van de nieuw vastgestelde waarde van de radio Veronica licentie voor de periode 2011-2017 (EUR 14,7 miljoen inclusief rente). Er lopen constructieve gesprekken over de continuering van de huidige bancaire kredietfaciliteiten en met Mediahuis zijn er adequate afspraken gemaakt over de financiering van TMG na het bod.


herinrichting sl;aes en marketing

Met ingang van 2017 is de herinrichting van de sales- en marketingorganisatie van TMG verder doorgevoerd, in het verlengde van de in juli 2016 aangekondigde efficiencymaatregelen. De nieuwe sales- en marketingorganisatie werkt inmiddels vanuit een centrale locatie, richt zich op alle TMG-klanten en –partners en werkt voor alle landelijke en regionale titels.


15 juni zitting Talpa

De Centrale Ondernemingsraad steunt het besluit van de Raad van Commissarissen om het bod van Mediahuis en VP Exploitatie aan te bevelen en op 1 mei kreeg het Consortium van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toestemming voor de overname van TMG. De aanmeldingstermijn van het bod zal sluiten op 15 juni om 17.40 uur. Op 15 juni vindt er nog een zitting plaats met betrekking tot het resterende verzoek van Talpa tot het instellen van een enquêteonderzoek naar aanleiding van het tekenen van het fusieprotocol door TMG. 

De totale kosten in 2017 voor het traject van het openbaar bod, inclusief de procedures bij de Ondernemingskamer, zullen naar verwachting EUR 10 miljoen bedragen en betreffen hoofdzakelijk de kosten voor de financiële en juridische adviseurs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bureaus

Marketing

Economisch