Smart tv wint terrein in huishouden

08-10-2015 (17:44) - Media

17.45 uur - Het televisiescherm blijft centraal in Nederlandse huishoudens. De komende jaren verwachten bijna alle tv-bezitters de televisie evenveel of zelfs meer te gaan gebruiken.
 
De toepassing van de televisie gaat echter veranderen. De tv wordt minder gebruikt voor het kijken van reguliere televisie uitzendingen en meer ingezet voor online streamingdiensten. De smart tv speelt hierin een centrale rol. Dit blijkt uit de Smart Electronics Monitor; een marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 6.500 Nederlanders.
 
Regulier televisie kijken is nog altijd de belangrijkste activiteit op het televisiescherm. Ruim de helft van de totale tv tijd van een Nederlands huishouden wordt besteed aan reguliere tv zenders. Nu al wordt 12% van de televisietijd gebruikt voor online streamingdiensten.
 
Met name Netflix en Popcorn Time zijn populair. Het gebruik van mediadiensten op televisie wordt steeds belangrijker. Netflix abonnees kijken nu al een kwart van de tv tijd naar Netflix.
 
Niet alle Nederlanders zijn bekend met de smart tv. Acht op de tien (81%) hebben weleens van smart tv’s gehoord. Momenteel heeft e´e´n op de drie huishoudens (34%) een smart tv. Het aantal smart tv’s zal in de komende jaren verder toenemen, aangezien de helft van de niet bezitters wel interesse heeft. 

Bureaus

Marketing

Economisch