Social media steeds serieuzere nieuwsbron voor journalist

08-10-2015 (09:11) - Media

9.10 uur -  Nog niet zo lang geleden was het not done in de journalistiek, maar anno 2015 beschouwen Nederlandse journalisten social media steeds meer als een betrouwbare bron van informatie. Op dit moment ziet 60% social media zelfs als hun belangrijkste bron. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend Social Media Impact (#SMING15) onderzoek dat ING heeft gehouden onder een internationale groep journalisten en PR professionals.
 
Bloggen is hot en het toenemende belang van social media zorgt ervoor dat traditionele media minder gebruikt worden. Nederlandse PR-professionals lijken zich in een overgangsfase te bevinden; zij denken nog altijd dat social media geen betrouwbare bron van informatie zijn, maar denken dat zij hun werkzaamheden niet meer kunnen uitvoeren zonder social media.
 
Nederlandse journalisten beschouwen berichten op social media steeds meer als een betrouwbare bron van informatie. Vorig jaar waren journalisten nog enigszins terughoudend (35%), Nu beschouwt 60% van de journalisten social media zelfs als hun belangrijkste bron van informatie. De Nederlandse PR-professionals blijven echter sceptisch. Slechts 39% ziet social media als betrouwbare bron, een daling ten opzichte van vorig jaar (43%). Desondanks geeft bijna 60% aan dat zij hun dagelijkse werkzaamheden niet zonder social media kunnen uitvoeren.
 
Meer dan de helft van de Nederlandse mediaprofessionals (63%) merkt bij hun dagelijkse werkzaamheden dat door invloed van social media er een sterke afname is van het gebruik van traditionele mediakanalen. PR-professionals hebben meer dan journalisten de indruk dat traditionele pr-middelen zoals persberichten, steeds minder relevant zijn. Ook worden organisaties minder vaak gebeld om informatie te checken
 
Ondanks de goede relatie tussen journalisten en PR-professionals zijn beiden van mening dat ze door social media steeds minder afhankelijk van elkaar worden. De helft van de Nederlandse pr-professionals merkt dat journalisten minder vaak contact met ze opnemen. Een toename van 7% ten opzichte van vorig jaar. 63% van de Nederlandse journalisten merkt dat hun invloed door social media sterk is toegenomen, daar is 47% van de PR-professionals het mee eens. 

Bureaus

Marketing

Economisch