Vrouwonvriendelijk GeenStijl jaagt adverteerders weg

04-05-2017 (10:04) - Media

De Volkskrant meldt dat Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en uitgever De Persgroep, in navolging van HAK, gaan stoppen met het adverteren op de websites Dumpert en GeenStijl. Reden voor de terugtrekking is de vrouwonvriendelijke content op de websites. 

Aanstichter van dit alles is het programma DumpertReeten, waarin filmpjes beoordeeld worden met het achteraanzicht van halfnaakte vrouwen. Hoe meer reten, hoe beter het filmpje. Het programma werd met de grond gelijk gemaakt door NRC-columniste Rosanne Hertzberger, die een week later bijval kreeg van Heleen Mees in haar column in De Volkskrant. Mees, die sprak van ‘een online verkrachting’, riep adverteerders op te stoppen met adverteren op de vrouwonvriendelijke websites die eigendom zijn van TMG. 

GeenStijl deed weinig moeite om de aantijgingen te weerleggen. In reactie op de column van Hertzberger, noemde de website haar een stomme trut, ook was in de reactie te lezen dan ‘Rianne Herpesberger’ schrijft voor het ‘NSB Hakblad’. Daarmee was de koek nog niet op. GeenStijl stookte het vuurtje nog verder op door zijn ‘reaguurders’ vrij spel te geven in het spuien van seksistische opmerkingen. Op de website werden twee foto’s geplaatst met het bijschrift ‘zou u haar doen?’
 
Voor een aantal adverteerders is de maat nu vol. Anderen zeggen dat zij zich niet bezighouden met de redactionele inhoud, of dat ze het niet altijd eens zijn met de content, maar dat dit los staat van het adverteren op de sites. Zij geven aan dat de websites, die vooral populair zijn onder jongeren, veel bereik genereren onder de doelgroep die zij willen bereiken. Onder andere de Efteling en het ministerie van Defensie blijven om (een van) die reden(en) doorgaan met adverteren op de TMG-platforms. 
 
Een aantal bedrijven beraadt zich nog over de kwestie. Volgens het NRC kan ook het KWF toegevoegd worden aan het rijtje adverteerders dat zich terugtrekt. Eén ding is in ieder geval duidelijk: over deze kwestie is het laatste woord nog niet gesproken. En dat zou het ook niet moeten zijn. 
 

NOS

Bureaus

Marketing

Economisch