Maak kennis met de Grup

08-12-2011 (09:13) - Publicaties

Wie kent ze niet, de ‘Yup’, ‘Bal’ en ‘Dinki’? De Nederlandse samenleving bestaat uit talloze ‘typetjes’. Soms herkenbaar, soms gecamoufleerd. Met de voortsnellende individualisering neemt die camouflage almaar toe. Een beetje VVD én een beetje GroenLinks. Je mag hip en cool zijn én klassiek. Spiritueel én luie strandvakanties. De vaste ijkpunten van weleer wankelen op hun grondvesten. De maatschappij verandert. Maar ook mensen veranderen en daarmee de hokjes waarin we mensen graag willen plaatsen. Was je vroeger een Yup, dan is de kans groot dat je nu een ‘Mokka’ bent (Mondige Ouderen, KapitaalKrachtig en Actief).

In welk hokje pas jij? Rob Benjamens (ex-Saatchi & Saatchi) en Jan Peter van Doorn (ooit actief bij JWT en Publicis) hebben 54 gangbare typen op een rijtje gezet en voorzien van een rake, soms hilarische beschrijving. Met als resultaat een naslagwerkje voor de marketeer die weer grip op de consument wil krijgen. 

‘Ik ben een Grup - 54 hokjes om jezelf, collega’s, vrienden en familie in onder te brengen’, Rob Benjamens & Jan Peter van Doorn, Van Vliet Uitgevers, ISBN 978 90 78263 00 5, 144 pagina’s, 14,95 euro