Folderverspreiders bezorgd over invoering JA|JA sticker

22-04-2016 (07:00) - Toeleveranciers

MailDB, de brancheorganisatie van verspreiders en bezorgers van ongeadresseerd drukwerk is zeer bezorgd over de gevolgen van het besluit van de Amsterdamse gemeenteraad over de JA|JA sticker.


gang naar de rechter
MailDB verwacht omzetdalingen, banenverlies en filiaalsluitingen. In een aantal Amsterdamse wijken zullen consumenten in het geheel geen folders meer kunnen ontvangen vanwege het tekort aan bezorgadressen. Al ruim 14.000 Amsterdammers hebben de ansichtkaart ‘zegneetegenjaja’ teruggestuurd om hun ongenoegen over dit plan te uiten. MailDB overweegt de gang naar de rechter om de rechtmatigheid van het voorstel op een aantal gronden aan te vechten.

Deze week stemde een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad voor het voorstel van de Partij voor de Dieren om het huidige goedwerkende systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk om te zetten in een opt-in systeem ingaande per januari 2017. Huishoudens die geen JA|JA sticker plakken ontvangen dan geen folders meer.

omzetdaling
Stephan van den Eijnden
, voorzitter MailDB: 'De Amsterdamse gemeenteraad heeft geen van onze zorgen meegenomen in hun afwegingen. Wij hebben berekend dat met dit voorstel het aantal afgiftepunten voor folders halveert. Aangezien 29% van de omzet van winkeliers voortkomt uit de folderverspreiding, verwacht de detailhandel een omzetdaling van 10% in Amsterdam en het daarmee gepaard gaande banenverlies en filiaalsluitingen. Een halvering van het aantal afgiftepunten betekent ook voor 2.500 bezorgers minder werk in de Amsterdamse regio. Bezorgbedrijven worden gedwongen op een abrupte manier productiecapaciteit af te schalen.'

onder minimum
Nog zorgelijker vindt MailDB de verwachting dat in diverse Amsterdamse wijken het aantal bezorgadressen onder een bepaald minimum komt, waardoor het kostentechnisch niet meer mogelijk is om folders in die wijken te bezorgen. Onderzoek in 2015 heeft juist uitgewezen dat de folder het boodschappenlijstje van 40% van de Amsterdammers bepaalt en dat 35% van de Amsterdammers een winkel bezoekt naar aanleiding van de folder. 'Kortom, wel of geen sticker op de brievenbus, de consument ontvangt in die wijken straks geen folder meer', aldus Van den Eijnden.

MailDB acht het opzij schuiven van een landelijke regeling met de NEE|NEE en NEE|JA stickers onrechtmatig, zeker omdat vooraf geen enkel overleg heeft plaatsgevonden over de huidige landelijke regeling.