Google Analytics-achterblijvers gewaarschuwd

30-07-2015 (07:19) - Toeleveranciers

7.19 uur - Ondanks de naderende uitfasering van Google Analytics, blijft een relatief groot deel van ondernemend Nederland de invoering van Universal Analytics uitstellen. Dat kan nare gevolgen hebben. 
 
Dat meldt online marketingbureau Oogst na onderzoek onder de top 130 online bedrijven in Nederland. Volgens een roadmap van Google is definitieve stopzetting van ondersteuning niet ver weg. Hierdoor zullen meetscripts van de oude Analytics versie hun werk niet of onvolledig kunnen doen. Dit heeft onbetrouwbare webstatistieken en uiteindelijk verlies van data tot gevolg. Een potentiële ramp voor online marketeers. 
 
Begin vorig jaar bleek al uit onderzoek van online marketingbureau Oogst onder de Twinkle top 100 webwinkels en top 30 Travel dat de acceptatie van Universal Analytics in Nederland niet snel van de grond kwam. 
 
In de navolgende anderhalf jaar is dit percentage weliswaar gestegen maar nog steeds blijkt 43% van de onderzochte bedrijven niet de laatste Google Analytics versie te gebruiken, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Voor deze groep ontstaat op termijn een potentieel schadelijke situatie doordat bestaande meetscripts niet meer zullen functioneren. 
 

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemingen in de reisbranche met 70% voorlopers zijn qua adoptie, gevolgd door online Retailbedrijven (53%).