Agenda

I Can Make You Feel Good

Tyler Mitchell - Tentoonstelling

I Can Make You Feel Good

vr 19 april 2019 t/m wo 5 juni 2019 - Foam Fotografiemuseum Amsterdam presenteert dit voorjaar I Can Make You Feel Good, de eerste solotentoonstelling van opkomend talent Tyler Mitchell (1995, VS). Foam toont niet alleen een selectie foto’s uit Mitchells persoonlijke werk en werk in opdracht, maar heeft bovendien de première van twee van zijn videowerken, Idyllic Space en Chasing Pink, Found Red.

Foam Fotografiemuseum Amsterdam presenteert dit voorjaar I Can Make You Feel Good, de eerste solotentoonstelling van opkomend talent Tyler Mitchell (1995, VS). Foam toont niet alleen een selectie foto’s uit Mitchells persoonlijke werk en werk in opdracht, maar heeft bovendien de première van twee van zijn videowerken, Idyllic Space en Chasing Pink, Found Red.


In zijn werk creërt Mitchell wat hij noemt een ‘black utopia’. Hij fotografeert
jonge zwarte mensen tegen een palet van snoepgoedkleuren, in de vrijheid van de natuur of tegen idyllisch geschilderde achtergronden. Hier lijken zij vrij, expressief, ontspannen, gevoelig en trots. Hij produceert holistische beelden van individuen uit zijn omgeving en brengt hun kwetsbaarheid naar voren.


In 2018 schreef Tyler Mitchell, toen pas 23 jaar oud, geschiedenis: twee foto's die hij van de wereldberoemde zangeres Beyoncé had gemaakt sierden de cover van twee verschillende edities van het vermaarde September Issue van de Amerikaanse Vogue. Daarmee was hij de eerste zwarte fotograaf in de 126-jarige geschiedenis van het tijdschrift die de cover schoot. Dit, samen met vele andere verdiensten, maken hem een van de meest gevolgde opkomende fotografische talenten van het moment.


vooral blanke modellen

Als tiener bracht Mitchell veel tijd door op Tumblr, het social media platform dat veel gebruikt wordt door jonge fotografen om hun werk te delen. Deze tijd was van grote invloed op zijn visie, aldus Mitchell: “Ik kwam vaak sensuele, jonge, aantrekkelijke blanke modellen tegen die vol plezier rond renden en vrij waren, beelden die we kennen van Larry Clark en Ryan McGinley. Ik zag dit soort beelden echter maar heel zelden van donkere mensen, althans in de fotografie die ik toen kende.”