Agenda


Vive le cinéma! - Art & Film bij Eye Filmmuseum

Tentoonstelling

Vive le cinéma! - Art & Film bij Eye Filmmuseum

wo 9 juni 2021 t/m zo 5 september 2021 - Voor de jubileumtentoonstelling Vive le cinéma!, naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van International Film Festival Rotterdam (IFFR) en de 75ste verjaardag van Eye Filmmuseum, zijn vijf belangrijke filmmakers uit vijf verschillende werelddelen uitgenodigd. Regisseurs Jia Zhang-ke, Lucrecia Martel, Nanouk Leopold & Daan Emmen, Lemohang Jeremiah Mosese en Carlos Reygadas is gevraagd een werk te maken dat gebruikmaakt van de mogelijkheden van de driedimensionale ruimte in plaats van het tweedimensionale bioscoopdoek.

Zij creëerden – soms voor het eerst – een cinematografische installatie waarin ze de grenzen van hun eigen werk en de filmkunst in het algemeen opzoeken. Hiermee vieren Eye en IFFR de grenzeloze kracht en de diversiteit van de wereldcinema die zo essentieel is voor hun programmering.
 

Makers en werken Vive le cinéma! - Art & Film

Jia Zhang-ke (Fenyang, China, 1970) vertegenwoordigt de stem van de Chinese onafhankelijke film. Zijn films als Platform (2000) en Still Life (2006) zoeken vaak de grenzen op tussen fictie en documentaire. Sociale observaties spelen hierin een grote rol. Zijn belangrijkste stijlmiddel zijn lang aangehouden totaalshots. Het individu maakt altijd deel uit van een groter geheel, van een ruimte, een situatie of een tijdperk. Voor Vive le cinéma! heeft hij het nieuwe werk Close-Up gecreëerd dat de alomtegenwoordigheid van surveillancecamera’s als uitgangspunt heeft.
Nanouk Leopold (Rotterdam, 1968) & Daan Emmen (Rotterdam, 1968) maken sinds 2009 als beeldcollectief Leopold Emmen ruimtelijk werk. Leopolds films (zoals Boven is het stil, 2013; Cobain, 2018) waren te zien op de filmfestivals van Berlijn, Cannes en Toronto en worden geroemd om hun consequente artistieke signatuur, de manier waarop ruimte en locatie het verhaal bepalen en waarin met ingehouden expressie existentiële vraagstukken onder de loep worden genomen. In Filmwork for Eye: 5 Scenes at a Walking Pacepresenteert Leopold Emmen de meest uitgebeende vorm van cinema, waarin met licht en geluid een fysieke en ruimtelijke filmische ervaring wordt gecreëerd.
Lucrecia Martel (Salta, Argentinië, 1966) is als filmmaker bekend van onder meer haar debuutfilm La ciénaga (2001) en recentelijk het hallucinante Zama (2017). Tijd en ruimte zijn in haar werk elastisch en grenzeloos. Vaak is het sound design bepalend voor de uiteindelijke vorm van de film. In haar nieuwe installatie in Eye The Passage, werkt zij met warmtebeelden en geeft een stem aan verdwenen en vergeten talen uit Noord-Argentinië die een lange geschiedenis van geweld en kolonisatie vertellen.
Lemohang Jeremiah Mosese (Hlotse, Lesotho, 1980) is een van de meest opwindende visuele stemmen van dit moment. Hij maakt deel uit van een generatie makers van het Afrikaanse continent die met hun werk de stereotypen rondom de Afrikaanse cinema ter discussie stellen en een nieuwe beeldtaal ontwikkelen voor eigen verhalen. Zijn film This Is Not a Burial, It's a Resurrection (2019) vertelt in prachtige en indringende beelden over zijn grootmoeder, die haar woongrond moest verlaten voor de aanleg van een waterreservoir. Voor Eye heeft hij een overweldigende installatie met meerdere schermen gemaakt waarin de representatie van zwarte vrouwenlichamen centraal staat: Bodies of Negroes. I Will Sculpture God, Grim and Benevolent.
Carlos Reygadas (Mexico-Stad, 1971) maakt intuïtieve vertellingen van een adembenemende schoonheid, over menselijke relaties en het mysterie van het leven. Geïnspireerd door de mystieke visuele taal van Carl Theodor Dreyer en Andrej Tarkovski observeert hij de grenzen van het menselijk bestaan. Spiritualiteit, seksualiteit, geweld en de natuur zijn terugkerende thema’s in zijn soms provocerende, soms controversiële films (Japón, 2002, Stellet licht, 2007 en Nuestro tiempo, 2018). Zijn installatie The Eye Machineis geïnspireerd op een gigantische filmspoel of een pre-cinema-apparaat en confronteert de bezoeker met zijn eigen blik en die van de ander.
 

Filmprogramma

"Film is filmkunst is kunst." Met deze woorden legde Huub Bals, legendarisch oprichter van International Film Festival Rotterdam (IFFR), zijn geloofsbrieven neer. Ook het filmmuseum heeft zich vanaf de oprichting sterk gemaakt voor filmmakers die zich buiten de gebaande paden begeven. Gedurende de tentoonstelling presenteert Eye een filmprogramma van de vijf filmmakers die werk hebben gemaakt voor Vive le cinéma!, met films die bepalend zijn voor het oeuvre van die filmmaker. Tijdens het programma zijn er vijf speciale filmavonden met de regisseurs. Hier is het definitief programma, vertoningsdata en -tijden