Appen met Guillaume Chin van Filling Pieces

18-06-2021 (07:00) - Appen met

Guillaume Chin was een jonge student toen hij zijn - toen nog exclusief schoenen - merk begon. Inmiddels, tien jaar later, is het kledingmerk Filling Pieces een enorm succes en groeit nog altijd. Ter viering en om fans mee te nemen in de verandering van de afgelopen jaren is de documentaire Bridging The Gap: 10 Years of Filling Pieces uitgebracht. Een aanrader, omdat deze film ook de obstakels en uitdagingen laat zien en niet bang is om maatschappelijke en persoonlijke struggles te delen die wel degelijk beïnvloeden hoe Guillaume en zijn team ontwikkelen. FONK sprak hem over de start en ontwikkeling van Filling Pieces in de afgelopen tien jaar.
 
WhatsApp-status: Amsterdam | Filling Pieces
 
Ik zit net de docu te bekijken! Heel krachtig begin
Leuk! Hoop dat je m nice gaat vinden overall

Waar kwam het idee vandaan om een documentaire te maken over het 10 jarig bestaan van Filling Pieces
Het initiatief kwam eigenlijk voort uit het idee dat wij als bedrijf zoveel hebben meegemaakt ( zowel goed als minder goed ) en dat voor ons belangrijk was te delen met de wereld. Vooral geen brand love story maar een rauw en eerlijk / transparant verhaal over ondernemen en belangrijk sociaal matschappelijk kwesties als diversiteit, racisme en mental health.
We dachten eerst aan een boek of iets dergelijks, maar dat dekte de lading niet betreft de boodschap, dus kwamen wij op het idee van een docu!

heel tof!
Thank youu

Merken gaan heel vaak voor snelle social dus dit is heel verfrissend
Ja klopt het was echt de bedoeing voor ons om iets te doen wat goed ‘aged’ en wij later met trots op terug kunnen kijken.

kijk je hem zelf nog vaak terug?
Haha ik heb moeite met mijzelf terug zien op camera dus na de screening met mn familie heb ik m niet meer gezien haha
 
Haha ja snap ik
In de docu heb je het ook over het mixen van sportieve footwear en de stijl van meer high end merken - is dat ook het succes van FP??
Ik denk dat het één van dè elementen van succes is geweest.
Die mix ontstond organisch door goed door te hebben wat er gebeurde, maatschappelijk maar ook in de mode trends.
Artiesten als Kanye West en Pharrell Williams ( in 2009/2010 toen ik begon ) mixte al Dior denims met Jordan’s sneakers. Daarnaast komt streetwear uit een onderdrukte sulbculture en high end fashion was voor de elite. Dus die 2 segmenten en dus ook verschillende doelgroepen wilden wij samenbrengen in t merk.
 
Echt heel nice ja
vet! hoe verklaar je je succes? is natuurlijk een samenkomst van factoren
Een hele grote samenkomst van elementen; echt een puzzel.
Maar een goed product, een merk met relevante en belangrijke waardes, de juiste timing, de juiste service en aftercare, the gun factor, de bedrijfscultuur en uiteraard een sterk verhaal.. dat in combinatie met hard werken en geluk is denk ik de sleute naar succes.
Dit was trouwens waar t allemaal begon
In de garage box van mn ouders

hilarisch idd
is iets om trots op te zijn zo'n groot contrast met 10 jaar geleden
je hebt inmiddels de switch van alleen footwear naar een allround fashion brand gemaakt, wat zijn daarin de grootste uitdagingen geweest?
Ja dat is de grote uitdaging maar ook milestone
Een overgroot gedeelte van de mensen zien ons echt nog als schoenenmerk, wat logisch is aangezien dat is wat wij de laatste 10 jaar voornamelijk hebben uitgebracht, maar wij zijn veel meer dan dat! Die perceptie veranderen is de grote uitdaging
 
Snap ik
Maar dat komt vast wel met tijd
Zeker!
 

En op dit exacte moment wist ik dat ik goud in handen had

oh wow wat dan?
Ik leverde de beperkte oplages uit in 1 van de eerste en weinige verkooppunten toen der tijd. In Amsterdam.
Normaal gesproken leverde ik vrijdag avond uit.. maar dit keer was de levering laat. Dus de hele nacht met mn familie en vrienden de schoenen in lopen pakken en die zaterdag zouden de schoenen releasen. Maar ik was helaas aan d de late kant, dus er stond een rij met allemaal ouders die de schoenen kwamen kopen voor hun kinderen. Toen hielpen zij met met hen naar binnen tillen van de dozen, die hulp en dedidaction van de klanten gaf mij het gevoel dat dit t begin was van iets groots.

Wat gaaf!

Alle gele labels waren reserveringen van de levering daarvoor, mensen schreven zich dus 1-2 maanden van te voren in voor de leveringen. Heel sick

echt heel cool
ik vind het mooi om te zien hoe verantwoordelijk je je ook voelt voor de mensen met wie je werkt, het merk is echt een familie he?

Ja thanks! De mensen waarmee
Ik week zie ik ook liever echt als collaborators inplaats van werknemers. We staan naast elkaar inplaats van boven of onder. Zo een bedrijfscultuur is erg mooi, maar komt soms ook met complicaties want business is business en soms kei en kei hard.

ja precies
De verantwoordelijkheid om mijn team te beschermen maar vooral zich vrij te voelen om te doen waar zij het beste in zijn en te kunnen groeien/ontwikkelen is voor mij erg belangrijk
Tuurlijk moet je soms mensen laten gaan of moeilijke keuzes maken, maar daar ben ik denk ik goed in door ontwikkeld

gelukkig
Mag ik je bedanken voor je tijd!
Heel vet verhaal

Jij bedankt! Als afsluiter stuur ik je graag een exclusieve sneakpeak van de store!

Gaaf!!
Ik kom wel even kijken als ie open is

Heel graag, ik stuur je een uitnodiging! Wat is je email?

anne@fonkonline.nl
Fijne dag nog!

Jij ook!