WhatsAppen met André Ettema

07-03-2017 (11:36) - Appen met

Vandaag hadden we de eer om te mogen WhatsAppen met de allereerste winnaar van de Buma Award voor reclamemuziek. Het gaat om André Ettema, die samen met Paul Deetmans de prijs in de wacht sleepte. De heren zijn onderdeel van The Solos, een collectief dat muziek componeert voor reclames en trailers, bijvoorbeeld voor de Nike-video Switch, met Cristiano Ronaldo in de hoofdrol. 

 
WhatsApp-status: Geen
 
Hallo André! Jaap hier, van Fonk.
Hoi Jaap, goedemorgen.
 
Een beetje bijgekomen van gisteravond?
Nog niet helemaal, het was erg gezellig en we zijn uiteraard heel blij met de award.
 
Vandaag maar even vrijgehouden? ;)
Nee dat niet, vandaag interviews doen en weer aan het werk.
 
Muziekcomponist klinkt niet als een gehaast beroep, maar anno 2017 is dat het waarschijnlijk wel.
Ja, wel als je zoals wij aan korte producties als trailers en commercials werkt waar we praktisch altijd korte deadlines hebben, maar dat houdt ons ook scherp.
 
Dat er eindelijk waardering voor komt in de vorm van een Buma Award is dan des te fijner, niet?
Het is inderdaad een leuke erkenning voor ons werk. Onverwacht ook, aangezien we een trailer hadden ingestuurd voor de reclame award, iets wat in NL niet echt bekend is. Maar het is natuurlijk reclame voor een film of Tv-serie, in dit geval Daredevil. 
 
En toch is muziek ook in reclame, en in trailers, een cruciaal onderdeel. Is het niet vreemd dat reclamemuziek zo onderbelicht wordt?
Dat verandert wel tegenwoordig, het wordt door de industrie zeer serieus genomen, hoewel het nog steeds vaak sluitpost is, maar het is ook voor componisten heel leuk om eraan te werken. Anoniem, dat wel, en daar is zo'n award dan weer leuk voor;)

Is dat niet inherent aan de componist, als mens, dat hij liever op de achtergrond aan het werk is en niet graag op de voorgrond treedt?
Ik denk het wel. Wij halen onze voldoening uit andere dingen dan op een podium staan. Ik kan erg blij zijn met het feit dat de muziek voor de Alien trailers die we hebben gemaakt vanuit Nederland op Youtube in een paar dagen tijd tientallen miljoenen keren wordt beluisterd. Of werk hebben op de Superbowl.
 
Wat is wat jou betreft het hoogst haalbare?
Goede muziek maken en zien dat er iets gebeurt met het beeld en het verhaal waarvoor je die muziek maakt. Dat is uiteindelijk ons vak, en daar halen we de meeste voldoening uit.
 
Maar geen ultiem doel, een podium waar je je op wilt begeven?
Zelf niet. We gaan wel met The Solos onze activiteiten uitbreiden, maar uiteindelijk is het ontdekken van nieuwe muziek en nieuw talent een middel om telkens weer een nieuw doel te halen. Het doel hier is eigenlijk een constante, nieuwe muziek maken, het liefst een beetje disruptive.
 
Is dat jullie huisstijl, disruptive? Een beetje een stoute toon in een wat brave wereld?
Ja. Dat is wat we erg graag doen, en dat kan heel goed in trailers. Een overblijfsel van mijn tijd als puber in een leren jack met daarop Sid Vicious No Future;) Het betekent ook dat we werk af en toe niet doen als we daarin niet disruptive kunnen zijn.
 
Hahaha, er zitten meer van die outlaws in The Solos? ;)
Ja, het is leuk als we mensen hebben met een afwijking, de creatievelingen, de nerds, de punks, prettig gestoord is een pre.
 
Leuke oproep voor onze lezers: Prettig gestoorde mensen gezocht!
Hahaha, als het maar creatief is.
 
Kun je ons wat meer vertellen over the Solos? Ik denk niet dat mensen over het algemeen erg bekend zijn met jullie en jullie werk.
We zijn een half jaar geleden begonnen in Amsterdam en Los Angeles om een netwerk van individuen te creëren, een collectief van individuen die elkaar aanvullen. Nu sluiten ook bedrijven zich aan die iets bijzonders doen en kunnen we een breder pakket aan diensten leveren, bijvoorbeeld sounddesigners uit LA aanbieden in Amsterdam, of filmcomponisten aanbieden voor commercials. Wij willen kruisbestuivingen maken van verschillende disciplines en daar een infrastructuur voor aanbieden.
 
Kun je dit zien als een soort uitzendbureau voor creatieve componisten?
Nee, meer een samenwerking van creatieve geesten en outlaws die bijzondere dingen willen doen en bijzonder werk willen maken, dat willen we stimuleren en begeleiden. En mensen met goede ideeën zijn dus welkom.
 
En zo ontstond ineens fraai werk voor Nike, met superster Cristiano Ronaldo.
Een erg leuke film waarvoor we sounddesign hebben gedaan, vanuit LA.
 
Je kunt je een slechtere start wensen.
Zeker, we zijn hier dan ook erg blij mee, en met de Buma Award.
 
En terecht. Dat groepje outlaws lijkt de reclamemuziek (in Nederland) op de kaart te gaan zetten, en we zijn erg benieuwd waar dit allemaal toe leidt.
Dank voor het gesprek, ik moet nu een volgend interview in.
 
Jij bedankt André. 
Wij gaan ons best doen.
 
We horen graag van jullie!