WhatsAppen met Caroline van Turennout

14-11-2018 (15:41) - Appen met

Met 'Zeeman opent ogen voor het verhaal achter de koopjes' won de winkelketen dinsdagavond goud tijdens de jaarlijkse EFFIES. Manager Marketing & Communication Europe Caroline van Turennout neemt vandaag tussen haar heftige meetings door de tijd om uit te leggen wat het succes is van de campagne. 

                                                                                          WhatsApp-status: Please whatsapp


Gefeliciteerd met de winst bij de EFFIES! Hadden jullie het verwacht?

Hallo Nicolette, dankjewel. Eerlijk gezegd hadden we wel gedacht dat we iets zouden winnen, maar goud, dat is een droom natuurlijk. Dus toen de zilveren waren uitgereikt en er nog maar één gouden over was, sloeg de twijfel toe. Hebben we een fout gemaakt in de casebeschrijving? Toen we werden omgeroepen, waren we ongelooflijk blij.


Je appt trouwens met Rosa, ik gebruik de telefoon van Nicolette. Sorry, beetje verwarrend! Wat maakte jullie campagne zo sterk, denk je?

O ja hallo Rosa.


Hallo!

We hebben in de case laten zien dat we de ogen van nieuwe klanten hebben geopend voor Zeeman. Dat lukte doordat we ons merkverhaal heel helder hebben gemaakt: Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn. En vervolgens in die lijn campagnes hebben gemaakt die allemaal een opmerkelijk nuchter haakje hebben. Daardoor vielen we op. Ook bij mensen die eerder geen aandacht voor ons hadden.


Kun je een voorbeeld noemen van zo'n nuchter haakje?

Bijvoorbeeld: 1 op de 3 mannen loopt rond in onderbroeken met gaten. Dat is nergens voor nodig.
Of: waarom zoveel geld uitgeven aan asn trouwjurk? Je draagt hem toch maar een dag.


Die reclame over de trouwjurk werd ook meteen veel gedeeld toch?Hoe willen jullie dat volgend jaar eigenlijk aan gaan pakken, blijft de campagne dan gefocust op nuchterheid? En hoe blijven jullie het nieuwe jaar 'EFFIES-waardig'?

Ja daar hebben we een enorme exposure mee gehad. We waren trending, heel veel PR en meest gezochte woord op Marktplaats.
Ja we hebben alweer een paar opmerkelijk eenvoudige concepten in de maak.


Kun je daar al iets over kwijt?

Nee sorry.
Maar houd ons in de gaten;)


Helaas, maar dat zullen we doen! Zit er nu ook meer druk op na het winnen?
 En waar halen jullie de inspiratie eigenlijk meestal vandaan?

Jazeker.
We houden regelmatig brainstorms met ons bureau Persuade. Wat gebeurt er om ons heen wat we onnodig complex vinden? Wat vraagt om een nuchtere kijk? We bewaren die ideeen in een funnel. Soms blijven ze daar jaren broeien zoals de trouwjurk. En als de tijd rijp is, gaan we aan de slag.


Dus ook gewoon uit jullie eigen dagelijkse leven?

Ja precies!


Grappig! We zijn benieuwd wat het komende jaar dan weer brengt
Bedankt voor je tijd. Je reageerde behoorlijk snel trouwens, ondanks dat je in heftige meetings zat vandaag

Graag gedaan!