WhatsAppen met Danijel Bonacic

28-11-2017 (18:15) - Appen met

Vandaag gaven we vast een sneak preview van de resultaten van de Fonk50, die morgen digitaal en overmorgen in print verschijnt. Een van de grote winnaars is TamTam, dat van de grote bureaus met een 8,98 de hoogste waardering kreeg van zijn klanten. Hierdoor mag het bureau een jaar lang het door Fonk afgegeven certificaat dragen in zijn uitingen. Nog belangrijker is de waardering die een bureau krijgt van zijn klanten. We spraken er via de WhatsApp over met strategy director Danijel Bonacic.

 
WhatsApp-status: geen
 
Ha Danijel, Jaap hier.
Yes, Daan hier.
 
Ah, dat is wat korter, minder typen ;)
Nee nee ik heet echt Danijel, hahaha.
 
Oké, we houden het op de lange versie. Laten we maar beginnen met een felicitatie.
Dank je wel! We zijn er nogal blij mee. Daarom krijgt iedereen morgen een gebakje met daarop de tekst #fonkingvet
 
Dat lijkt me meer dan terecht, wel met een hoofdletter F he?
Ok ok.
 
Je kunt me vast wel in een paar woorden uitleggen hoe dit zo ver heeft kunnen komen ;)
Tja we weten natuurlijk ook zelf dat onze klanten erg blij zijn met ons werk maar het is wel extra lekker als het ook bevestigd wordt. Blije klanten zitten erg in ons DNA, omdat we vaak lange tijd met onze klanten samenwerken aan hun digitale ambitie. Dat kan alleen als we echt 1 team worden met onze klanten en gelijkwaardig samenwerken. We doen zeg maar niet zo aan de typische agency - klant verhouding. Daar wordt het werk niet beter van is onze ervaring.
 
Is die erkenning mooier als je hem van een klant krijgt dan van een jury?
Erkenning voor je werk is altijd leuk om te krijgen, van klanten of een jury! Maar at the end of the day werken we voor klanten en niet voor jury’s, dus yes.
 
Doet het nog een klein beetje pijn dat het net geen 9 is geworden? ;)
Eerst niet maar nu je het zo vraagt wel een beetje :) naja laten we het erop houden dat het altijd nog beter kan. Al rond ik 8.99 gewoon naar een 9 af.
 
That's the spirit. Heb je enig idee waar voor jullie nog winst te halen valt?
Yes zeker. Wij doen digital strategy, concept, design en development voor onze klanten zoals Eneco, Triumph Motorbikes of New10. De vraagstukken en hulpvragen die onze klanten bij ons neerleggen worden steeds complexer, vaak een combi van technologie, creativiteit en data. Daar zijn we serieuze stappen in aan het maken want vandaag kunnen deze drie niet meer los van elkaar gezien worden. We willen hierin voorop lopen in de agency markt. Daarom zijn we samen gegaan met agency’s zoals Expand Online en A Friend of Mine die ons helpen data, tech en creativiteit te combineren.
 
Is het als bureau ook niet meer te doen om in je eentje alle uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden?
Alleen doen bestaat niet in ons vak. We hebben altijd met de vele afdelingen bij de klant te maken, Van IT tot directie. Van marketing tot klantenservice. De vraagstukken worden inderdaad wel steeds complexer en wij geloven dat dat juist wel moet worden geregeld vanuit 1 agency. Als je verschillende agency’s hebt voor bijvoorbeeld creativiteit, data en tech gaat het echt niet goed komen. Daarom zitten wij met onze agency’s uit het Dept netwerk allemaal bij elkaar in 1 pand in Amsterdam of Rotterdam. Zodat de creatives naast de data expert echt samenwerken, iets wat niet perse in hun natuur zit maar het werk wel beter maakt :)
 
Wat is het beste voorbeeld van zo'n samenwerking?
Ik denk dat het werk dat we voor Gazelle doen een goed voorbeeld is van wat er gebeurt als je die drie disciplines combineert in 1 team. We helpen Gazelle met de hele journey, van eerste impressie tot het daadwerkelijk kopen van de fiets, offline of online. Dat gaat over aansprekende content en campagnes, data en slimme targeting en een platfrom om je fietsen op te verkopen. Omdat we de hele journey vanuit 1 team ontwikkelen klopt alles en loopt de journey super goed. Met als resultaat meer verkochte fietsen :). Ik sta er echt versteld van hoe vaak het niet goed is ingericht. Je ziet een toffe banner waar duidelijk veel liefde en geld in is gestoken, maar na de klik beland je op een pagina die er anders uitziet dan de banner of zelfs niet op mobile werkt. Ik zie het dagelijks. Niet geïntegreerd werken is echt waste of [geld emoticon].
 
Van dat laatste durf je zeker geen voorbeeld te geven? ;)
Haha, ik kan er zo 123 niet een bedenken die recent online was. Daarnaast klik ik niet vaak op banners :)
 
Don't get high on your own supply.
Wij maken geen banners :).
 
Ja, ik heb het meer over de reclamewereld an sich. Afijn, krijgen we nog revolutionair werk te zien in 2017?
In 2017? Het is over 3 dagen December he :). We komen binnenkort met erg mooi nieuws naar buiten dat we aan de slag gaan voor een internationale sportorganisatie maar daar later meer over :). Waar ik erg trots op ben is New10 - een startup van ABN AMRO die we hebben mogen helpen bouwen.
 
Dat heeft dan ongetwijfeld met de Olympische Spelen te maken ;).
Haha misschien (i wish).
 
Beetje gissen mag wel he ;) Nog even iets anders: vrijdag ploft de Fonk50 op de deurmat, ga je daar een momentje van maken?
Yes! We gaan taart eten, Freek Fonk grappen maken en borrelen op kantoor in Rotterdam, tot in de late uurtjes. Je bent van harte welkom!
 
Haha, ik hou het in mijn achterhoofd. Mag ik je hartelijk danken voor je tijd?
Yes tuurlijk! En leuk een WhatsAppinterview. Fijne avond!
 
Hetzelfde, veel plezier nog met feestvieren en groeten op kantoor!