Whatsappen met Jeroen van Eck van Joe Public

06-04-2016 (09:23) - Appen met

Het Amsterdamse Joe Public komt met een eigen productielabel: Joe Public Shoot, Take-Away Productions. Tijd om even te appen met directeur Jeroen van Eck. 
 
Whatsapp-status: At Joe!

Dag Jeroen,
Interessant om te zien dat jullie een eigen productielabel lanceren. De meest voor de hand liggende vraag meteen maar: waarom?
‘Wij komen hiermee tegemoet aan de roep uit de markt. Budgetten voor TV-producties krimpen structureel terwijl je tegenwoordig eigenlijk meer films nodig hebt om top of mind te blijven. Aan de andere kant is er een duidelijke behoefte aan kwalitatieve internet content. Je zou kunnen zeggen dat TV-producties te duur zijn en internetproducties te goedkoop. Dat lossen wij nu op.’
 
Creatie en productie in één dus, is er nog wel toekomst voor de typische creatieve bureaus (alleen creatie)?
‘Vast wel. Maar bureaus die stil zitten hebben een probleem.’
 
Grappig filmpje maakten jullie met in de hoofdrol Hans van Rijs, je krijgt als kijker het gevoel dat het bij het traditionele bureau gaat om de dinosaurus van de reclame... of wat is de onderliggende boodschap?
‘Dat we er alles, maar dan ook alles aan doen om een idee op de beste en meest efficiënte manier te verfilmen!’
 
Gaan jullie nu regisseurs, producers en anderen aannemen of werk je uitsluitend met freelance productiemensen?
‘Onze creatief directeur Antoine Houtsma is een begenadigd regisseur. En indien nodig huren we freelancers zoals Hans in. En als het budget het echt toelaat zullen we gewoon nog samenwerken met productiemaatschappijen.’
 
De naam Take-Away Productions doet (zeker samen met de term Take-Away Advertising) vermoeden dat het bij jullie alleen gaat om snel uit te voeren producties en niet de hele grote Hollywood-achtige settings… Dat klopt dus, de hele grote producties worden dus nog altijd buitenshuis gemaakt?
‘Niet helemaal hoor. Op onze site Joepublicshoot.nl kan je zien dat we ook Hollywood-achtige producties aanbieden via ons zusterbureau in Johannesburg. Door deze route betalen we de lokale tarieven in plaats van 'international rates'. Dat scheelt al snel 25%. Dit hebben we al menigmaal gedaan.’
 
Joepublicshoot.nl is inmiddels live, maar hoe lang zijn jullie, achter de schermen, eigenlijk al bezig met produceren?
‘Onze eerste eigen productie was zo'n drie jaar geleden voor het Miljoenenspel in Zuid-Afrika. De laatste tijd werd dit steeds vaker door klanten aan ons gevraagd, dus hebben we besloten het nu officieel te maken.’
 
Klinkt goed, is er nog iets dat je over het nieuwe label kwijt wilt?
‘Producties gaan altijd in combinatie met een idee van de menukaart van Joe Public Take-Away Advertising.’

Toch nog even reclame maken, want daar zijn we goed in :)
‘Appvertizing!’