WhatsAppen met Mart Vonk

03-05-2018 (12:33) - Appen met

Deze week werd bekend dat Vandebron Energie genomineerd is voor de Amsterdam Business Awards, naast Gassan Diamonds en Millten. De winnaar wordt bekendgemaakt op 15 juni in het Okura Hotel. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar de reactie bij Vandebron en de laatste ontwikkelingen daar en zocht contact met Mart Vonk, Head of Brand. 


WhatsApp-Status: Sporadisch

 

Dag Mart! Alexander hier van Fonk! Mag ik jou zo even kort via WhatsApp interviewen over jullie nominatie voor de Amsterdam Business Awards? Gefeliciteerd daarmee!
Hi Alexander, dank voor de felicitatie! En natuurlijk, ik zit klaar voor mijn eerste interview via whatsapp.


Mooi! Allereerst, gefeliciteerd met de nominatie voor de Amsterdam Business Awards
Thanks! We zijn er blij mee.

Jullie staan in een mooi rijtje tussen Gassan Diamonds en Millten (dat de Westergasfabriek heeft overgenomen). En hoe gaat het met de disruptie van de Nederlandse energiemarkt?
Dat gaat goed! Inmiddels zijn we met meer dan 120 producenten die aan zo’n 130.000 huishoudens goeie energie leveren. 


Waarom denk je dat jullie genomineerd zijn eigenlijk? Is Vandebron een typisch Amsterdams bedrijf?

In zekere zin zijn we typisch Amsterdams. We werken op een prachtige locatie midden in het centrum, bijna iedereen fietst naar kantoor en veel van onze klanten komen uit Amsterdam en omgeving. Waarom we zijn genomineerd? Ik denk omdat we succes behalen door het anders te doen en daarmee de traditionele energiemarkt op z'n kop zetten. 


Ik begreep dat de jury ook heeft gekeken naar 'inspirerend' voor andere ondernemers. In dat licht is duurzaam ondernemen niet meer weg te denken, iedereen is er mee bezig. In hoeverre voorkom je dat 'duurzaamheid' alleen een marketingtool is?

Goede vraag. Het klopt dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt voor merken. Consumenten verlangen meer en meer dat het 'goed' zit. Maar daardoor ligt greenwashing helaas ook op de loer. Gelukkig prikken mensen hier steeds sneller doorheen als het enkel een tool is. Al is dat binnen de energiemarkt helaas nog een uitdaging. 

 

Hoe pak je dat aan bij Vandebron, waarbij groen zo'n belangrijk onderdeel is van de merkbeleving?
Moment, zit even in een meeting.


Ben je er nog! Zijn mijn vragen te lastig? :)

Ik ben weer terug. Nee, je vragen zijn goed. Dat uiteraard sterk uitdragen. Daarin hoeven wij geen concessies te doen: duurzaamheid zit in ons DNA, we zijn opgericht met een heldere missie voor ogen en we vertellen een echt verhaal. Maar dan ben je er nog niet in deze markt, gezien wat wel en niet duurzaam is erg ingewikkeld wordt gemaakt voor de consument. Daarom benoemen we ook wat mis is in deze markt, zoals vorig jaar met onze wij willen #hemweg campagne. 


In de branding van Vandebron Energie zit dus ook een deel voorlichting, meer in algemene zin?

Absoluut, het begint bij bewustwording. Als je weet hoe het zit dan sta je ook veel eerder open voor het goede alternatief.


Kun je nog kort iets vertellen over de samenwerking met de Rabobank, die deze week van start ging?

Zeker! Veel mensen denken dat duurzaamheid duur is. Zo ook duurzame energie, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Om dit te bekrachtigen hebben we samen met de Rabobank een speciaal aanbod gelanceerd: Jij maakt het verschil. Wij betalen het verschil. Hiermee garanderen we dat je bij Vandebron niet meer gaat betalen dan bij je huidige leverancier. Zo stimuleren we samen de overstap van grijs naar groen.


Goed bezig! Ik begrijp dat er ook een nieuwe campagne aan zit te komen, maar daar kun je zeker nog niets over vertellen?

Helaas nog niet. Wat ik wel kan zeggen: het wordt wederom anders dan men gewend is van een energieleverancier. Binnenkort weer even appen? Vertel ik je meer ;)


Deal, leuk. Doen we. Dank voor je tijd. Wil je nog iets toevoegen?

Mag ik mijn moeder nog de groetjes doen?


Altijd! :)

Mam, de groeten! Thanks Alexander. Tot snel weer.