WhatsAppen met Sven Huberts

02-10-2018 (15:47) - Appen met

Veertien NowLab-vestigingen zijn er al, wereldwijd. En nu lanceert Global Digital Agency Isobar samen met Studio Kraftwerk NowLab Amsterdam. Het innovatielab focust zich op de ontwikkeling van producten die de gebruikerservaring voor klanten verbeteren. Sven Huberts van Isobar heeft de leiding, en is zelf erg weg van het net ontwikkelde prototype waar je cocktails mee kunt maken.


WhatsApp-Status: emoji yellow hand

 

Hi Sven, Alexander hier van FONK!
Giddyup daar gaan we! Hi Alexander! 


Yes. Vertel, NowLab nummer vijftien in Amsterdam. Dat heeft nog lang geduurd?
Valt wel mee toch. We hebben dit binnen een half jaar weten te realiseren na de concept fase. Best snel toch?


Ha! Ja, mooi. Hoe wordt de virtuele community vormgegeven, hoe werkt het precies?
NowLab is wereldwijd door Isobar geïnitieerd om een inclusieve cultuur van innovatie te creëren. Dat is onderhand een community van zo’n 1000 mensen, grofweg 15% van onze mensen. We willen die cultuur activeren en laten samenwerken om ideeën, code, processen, R&D projecten, prototypes & onderzoek beter te maken zodat de hele keten kan winnen. Op die manier kunnen nieuwe ideeën nog sneller een weg vinden naar consument en bedrijven.


Hoe praten al die mensen met elkaar? Hoe ziet het platform eruit?
Ze werken samen via oa Slack, Yammer, Wiki's en knowledge sharing via interne marketing en Isobar Academy wat een learning & development platform en programma is.


En is dat steeds projectmatig? Hoe kanaliseer je alle informatie?
Op lokaal niveau binnen innovation sprints maken we gebruik van agile tools om de samenwerking binnen projectteams en met klanten te bevorderen. Samen met 14 andere markten analyseren we de uitkomsten van de prototypes en uiteindelijke producten(uiteraard met toestemming van klanten) in een digitale omgeving om zo te leren van onze innovaties.


Duidelijk. Die transformatie van digitaal naar fysiek dingen (prototypes) maken, had je dat verwacht? Dat dat zou gebeuren?
Dat is precies de bedoeling van dit programma, want hierin zorgen we ervoor dat verse innovatieve ideeën die aansluiten bij strategische doelen en doorvertaald worden in innovatiesprints van 1 of 2 weken wat tot tastbare prototypes leidt. Die prototypes kunnen direct op consumenten getest worden.  Het uiteindelijke doel is dat we deze naar schaalbare oplossingen kunnen brengen. Mooi toch?


Heel mooi. En als het gaat om innovatie op het gebied van gebruikerservaringen, zijn in die ervaringen nieuwe wetmatigheden ontdekt? Of blijft het iets subjectiefs?
Het is zelden subjectief omdat je de prototypes valideert met echte consumenten. We zien in onze prototype sprints dat technologie tegenwoordig zo toegankelijk is dat adoptie makkelijk gaat. En we besteden veel aandacht aan het ontwerp van de gebruikersinterface. Gebruikers in onze tests voor Diageo en KARWEI hadden bijvoorbeeld geen moeite om nieuwe interfaces als een Voice skill of interactive 3D touch table, waarin fysieke samples met het digitale werd gecombineerd, te gebruiken. Maar doordat we testen met gebruikers zien we ook snel welke veranderingen we in de user experience moeten doorvoeren om de gebruikerservaring te verbeteren.


Wat vind je persoonlijk tot nu toe het mooiste project?
The Bar voor Diageo. Hierin hebben we voor de Amazon Echo Show een skill ontwikkelt die in het Verenigd Koninkrijk is gelanceerd om consumenten te helpen bij het maken van cocktails. Ik ben ook trots op wat we voor KARWEI allemaal nog gaan doen.


Top. Heel veel succes. Dank voor je tijd. 

Thanks! Jij ook. Dank voor het interview. Heel tof format.