WhatsAppen met Thijs Boon

16-03-2018 (13:55) - Appen met

Thijs Boon maakt een grote stap binnen VICE en gaat na twaalf jaar waarin hij oprichter en CEO was van VICE Benelux nu als President Digital EMEA aan de slag. Een goed moment om even contact met hem op te nemen.


WhatsApp-status: Beschikbaar

 

Hi Thijs, Alexander hier van Fonk!
Geef me ff 10 min okay? Moet nog wat afronden met mijn aannemer


Is goed!
Check, alles goed?


Yes! Daar ook? Nieuwe badkamer?
Nieuw huis leuk joh verbouwen...


Haha, veel succes :) Maar gefeliciteerd! Nieuwe stap binnen VICE
Maar goed, geduld hebben en dat wordt het wel wat. Yep. Na 12 jaar Benelux opzetten en leiden was het een mooi moment om buiten de grenzen te kijken.


Ja, mooi, oprichter, CEO VICE Benelux en nu helemaal internationaal.Wordt het veel reizen of is alles online?
We hadden enkele jaren geleden al onze digitale operatie gecentraliseerd in Nederland maar gaan nu een stapje verder. Wel inderdaad best wat reizen maar op zich deed ik dat al wel dus is wel te overzien.


Ok, mooi. Is Nederland een voorloper op het gebied van digitale innovatie?
Denk het wel. Klein landje, hoge penetratie internet en blik naar buiten. Wellicht misschien niet eens digitale innovatie specifiek maar zeker aanpakken en ondernemerschap. Binnen Vice heeft het Nederlandse kantoor wel altijd die rol gepakt en de afgelopen paar jaar een aantal aardige producten ontwikkeld die nu internationaal zijn uitgerold. Dat is wel tof. En daar ga ik nu voor de groep verder op bouwen.


Welke producten bijvoorbeeld?
Verschillende. Van het opzetten van ons digitale partner netwerk, tot video producten tot data proposities. Veel learn by doing en fouten maken maar uiteindelijk zijn er toch een aantal mooie schaalbare initiatieven uitgekomen. Nu nog die lokale implementatie, das nog best lastig. Vooral continue nieuwe dingen blijven proberen en beter mKen dat is wel een cultuur die bij ons heerst.


Er is natuurlijk ook bizar veel veranderd in twaalf jaar tijd, het hele medialandschap is anders! Maar over die lokale implementatie, is dat waarom jullie die verschillende channels hebben? Voor verschillende doelgroepen? Of gaat het meer om het vinden van de juiste 'tone of voice'?
Ongekend en het wordt er niet makkelijker op. Had 5 jaar geleden nooit gedacht dat onze ambitie om echt via elk kanaal onze doelgroep te bereiken ook echt waarheid zou worden. Als we onze doelgroep vragen hoe ze Vice herkennen zijn er al 2 terugkomende dingen. Onze toon en de manier hoe wij naar onderwerpen kijken en verhalen brengen. Het is een stijl geworden die synoniem staat aan het merk en dat is krachtig. Daarnaast 12 digitale kanalen met elk hun eigen merk en type content waarmee we verschillende interesses interesses bedienen. Er zit overlap maar vooral ook verbreding wat aansluit bij onze missie om het grootste maar vooral meest impactvolle mediabedrijf te worden voor jonge mensen van deze tijd.


Vice is natuurlijk een wereldmerk geworden, wat kunnen we in redactionele zin en in commerciele zin nog gaan verwachten?
Content staat centraal. We hebben grote ambities om nog meer verhalen te gaan brengen die wat losmaken. Verhalen uit binnen en buitenland. Complex en uitdagend maar dat is uiteindelijk wat ik zelf ook het leukst blijf vinden en wat ons ook onderscheidt ten aanzien van anderen. Commercieel gezien speelt er altijd een hoop. Vechten voor positie en groei door continue met interessante en creatieve initiatieven te komen. Ik ga me de komende tijd met name focussen op producten die we kunnen opschalen in EMEA. Klinkt saai maar veel potentie.


Als je naar de toekomst kijkt, wat is dan het meest belangrijk? 
Komende jaren zal de mediawereld nog veel drastischer gaan veranderen wat voor elk mediabedrijf een uitdaging gaat zijn. Continue nadenken dus over verandering anders ben je binnen de kortste keren uitgespeeld. Dat maakt het nog steeds uitdagend en dat kan ik nu in mijn nieuwe rol samen met mijn team gaan doen. Mooie uitdaging.


Top! We houden het in de gaten. Dank voor je tijd
Thanks, groet!