Whatsappen met Zwier Veldhoen

02-05-2016 (12:47) - Appen met

Onlangs maakte Zwier Veldhoen bekend dat hij de overstap maakt van N=5 naar het relatief kleine Mensch. Bij het bedrijf dat medio 2015 werd opgericht, wordt hij per 1 mei creative partner. Wij waren benieuwd naar het verhaal achter deze opmerkelijke overstap en zochten contact via de Whatsapp.
 
Whatsapp-status: At work
 
Wij, en vele mensen met ons, zijn met name erg nieuwsgierig naar de beweegredenen achter je overstap van N=5 naar Mensch. Veel mensen zien dit als een opmerkelijke stap. Zou je ons wat kunnen vertellen over de motivatie voor deze keuze?
Ik wil graag zelf ondernemen. Dat is de belangrijkste drijfveer. Omdat ik eigenwijs ben. En wat N=5 betreft kan ik niet duidelijk genoeg zijn dat ik een fantastisch bureau achter me laat. Daar werken stuk voor stuk vakmensen die de afgelopen twee jaar iets bijzonders hebben gepresteerd. Die hebben met z’n allen bijgedragen aan het succes van de afgelopen twee jaar. Mijn waardering voor al die mensen –niemand uitgezonderd-  is reusachtig.
 
Betekent dit dat je op zoek bent naar meer autonomie, meer vrijheid?
Ja precies.
 
Mensch is natuurlijk een veel jonger en kleiner bedrijf, je ziet dit niet als een stap terug?
Dat zal allemaal heel erg afhangen van wat ik de komende tijd presteer.
 
Je zult hier ongetwijfeld wel vertrouwen in hebben, gezien je overstap. Hoe zie jij de toekomst van Mensch voor je?
Ons vak wordt decennialang gedomineerd door de woorden ‘groot' en ‘groei’.  Maar groot en zelfs groei zijn geen richtinggevende ideeën. Ze zijn visieloos. Het zijn gewenste resultaten. Ze positioneren een bureau ook niet.  Ik geloof dat de komende decennia gedomineerd zullen worden door het begrip ‘beter’. Beter gebruik maken van nieuwe technieken, betere producten, betere service, beter mediagebruik, beter luisteren naar hetgeen mensen willen, betere communicatie en last but not least een betere maatschappij. Een bureau dat Mensch heet, heeft volgens mij in potentie alles in zich om dat uit te dragen. Zoals Jack het zo mooi verwoordt; het bureau is er voor alle merken die een beetje losgezongen zijn van mensen. En voor merken die het belang van mensen onderschrijven.

Dat is een behoorlijk uitgesproken visie. Hoe zie je jouw rol hierin en wat zijn je doelstellingen?
De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat mijn zeggingskracht bij adverteerders niet eindeloos groot is. Gwen Hanrath en Jack de Graaff zullen op dat terrein een wezenlijke rol spelen. Maar de vraag was wat mijn rol zou zijn. Persoonlijk wil ik werk maken dat mensen over tien jaar zich nog herinneren. Werk waar adverteerders trots op zijn en mensen om hun heen ook. Werk dat stimuleert, dat enthousiasmeert. Dat het vak vooruit helpt. Werk dat ervoor zorgt dat mensen het vak in willen.
 
Heb je daar concrete voorbeelden van? Bijvoorbeeld specifieke ideeën die je nu al hebt?
Nou de bedoeling is dat ik dat de komende tijd ga maken. Ik ben vanochtend begonnen.

Vol goede moed. Ben jij nu de Ron Blauw van de creatieve wereld?
Grappig, zo had ik er zelf nog niet naar gekeken, maar er kan een kern van waarheid in zitten. Jij hebt mij helemaal niet nodig voor dit interview.
 
Haha. Bij Ron Blauw pakte de keuze in ieder geval goed uit, dit wensen we jou natuurlijk ook van harte toe! Je hebt wel net 4 ADCN lampen gewonnen, betekent dit dat je op je hoogtepunt bent gestopt bij N=5?
Hartelijk dank. Ik gooi net als Ron mijn hele ziel- en zaligheid erin.
Die prijzen zijn allemaal fraai, maar mijn voorkeur ligt toch net daarvoor. Trots op dingen die we samen tot stand hebben gebracht. Ik kijk wat dat betreft met opgeheven hoofd terug op mijn periode bij N=5.
 
Maar je kunt niet ontkennen dat het fijn is wanneer je prestaties worden erkend en beloond met een prijs lijkt me?
Klopt. Ik beschouw dat als een aanmoediging voor het volgende project.
 
Laten we dan maar hopen dat je ook bij Mensch veel 'aangemoedigd' wordt! Hartstikke bedankt voor dit interview, mijn complimenten voor je profielfoto en ontzettend veel succes met deze nieuwe uitdaging!