Appen met Ben Cornelisse

24-06-2021 (13:48) - Appen met

Kamera Express bestaat 25 jaar. Een winkelconcept dat net zoals andere businesses verschoof van 50/50 digitaal en fysiek, naar 80/20 door de coronacrisis. Maar als bruiloften en reizen niet meer kan, waarom zou je dan nog een camera kopen? Over het aanpassen tijdens de pandemie en hoe de consument zich de afgelopen kwart eeuw heeft ontwikkeld sprak FONK Ben Cornelisse, directeur van Kamera Express.
 
Ben! Zit je er klaar voor?

Super! Allereerst gefeliciteerd met het 25-jarige bestaan van Kamera Express
Thanks! lijkt allemaal zo snel gegaan te zijn.

Dat betekent vast dat werken bij KE leuk is!
Zeker! Helemaal wanneer je een passie voor video/fotografie hebt.

Ja, vertel! Hoe is die passie ontwikkeld?
Veel collega's zijn part-time foto/videograaf of doen het als hobby erbij. Voor mij is het ook vooral het hoge "gadget" gehalte van de producten welke we verkopen.

Leuk! Ook tof om zo'n gedeelde interesse te hebben
Door de coronacrisis moesten jullie - samen met heel veel ondernemers - digitaliseren, hoe hebben jullie die ervaring voor klanten zo persoonlijk mogelijk gemaakt?
Nou waren wij gelukkig flink gedigitaliseerd, maar het videobellen was nieuw en vond ik echt het leukst.

Denk je dat de winkels weer open zullen gaan als de crisis voorbij is?
Of is de verschuiving blijvend?

Ja, wij zien de klanten direct weer terugkregen naar onze winkels.
Tijdens de lockdown ging onze omzetbalans (offline/online) snel naar 20/80 maar zodra de winkels weer open mochten was het weer 50/50

Dat is wel fijn! Kijken ze de adviseurs toch liever in de ogen
Oh jeetje! wat tof dat dat zo snel ook weer recht trekt

Mensen willen toch het advies, het kunnen uitproberen en de winkelervaring.
 
precies
hoe zie je de ontwikkelingen in de fotografie/videografie in de afgelopen jaren? het voordeel van 25 jaar bestaan als KE is dat er een flinke kennis is over de verandering over tijd. verandert de consument bij Kamera Express?

Wij zijn natuurlijk van analoog naar digitaal gegaan in de afgelopen 25 jaar

haha uiteraard
Niet alleen het filmrolletje is verdwenen, maar met de komst van digitaal ook de manier van fotograferen.

Vertel!
Vroeger moest ze zuinig zijn met je foto's (rolletje op) en wachten totdat ze klaar zijn.

Haha dat is ook zo (beetje voor mijn tijd)
Nu kun je schieten wat je wilt en kun je direct genieten van het resultaat. Dus makkelijker, toegankelijker en voor dagelijks gebruik in te zetten. Zo zie je veel meer mensen foto/videografie als hobby uit oefenen.
Maar je kunt ook sneller leren, uitproberen en meer experimenteren.

En hoe is dat veranderd door corona? Meer mensen die er een parttime carrière als fotograaf op nahouden?
Als hobby denk ik zeker, het is een hartstikke leuk tijdverdrijf om buiten te doen. Alleen of met anderen. Je bent dan ook altijd bezig met je omgeving, de mensen, de natuur of de stad. Je gaat dan onderwerpen anders of beter zien.

En een leuke twist op de dagelijkse wandeling natuurlijk
Wat betreft internationale uitbreiding: hoe zorg je ervoor dat je uniek en relevant blijft als bedrijf in een internationale context?

Door te blijven innoveren en uitproberen wat wel of niet aanslaat en focus houden. Wij zijn "the king of our niche".
Ons concept beslaat meer dan een normale retailer. Bij ons eindigt de reis niet na de aankoop, maar begint hij pas.

Interessant! Daar is de expertise in het product dan ook wel belangrijk in
De pijlers daarbij zijn inspiratie, educatie en beleving. Daarom hebben wij naast verkoop ook verhuur, onze eigen academy en produceren we wanddecoratie en fotoboeken.
Heel erg!

Een echte king of niche dus inderdaad
Geldt hetzelfde voor de concurrentie met een mediamarkt en coolblue bijvoorbeeld?

Hoe bedoel je?

Dat het niche zijn daarin jullie succes bepaalt
Ja dat helpt daar zeker bij, wij weten alles, we hebben alles en bieden meer dan alleen de producten zelf.

Mooie final note! Dankjewel voor je tijd Ben! Je hebt vast nog zat andere dingen te doen ;)
Nou, gezien het weer buiten wordt dat dan misschien wel het terras
Bedankt voor het interview, was leuk!

Haha, nog beter!