Appen met Friso Visser van Brain Fuel

08-07-2021 (13:13) - Appen met

Creativiteit en innovatie zijn skills die elk team in elke branche nodig heeft om mee te gaan met hun tijd. Maar hoe zorg je ervoor dat dat effectief en op een beetje een leuke manier gaat? En niet onbelangrijk: dat het ook werkt? Brainstormen kan iedereen, maar dat doen op een manier waar je ook echt wat aan hebt is vaak toch een vak apart. Het bedrijf Brain Fuel begeleidt teams hierin, ontwikkelt methodes hiervoor en organiseert sessies. Klanten als KLM, Harvard University, ProRail en Disney gingen je al voor. Founder Friso Visser vertelt FONK meer.
 
WhatsApp-status: Founder van Brain Fuel  + Innovation Lead bij Innofest 
 
Hi Friso! Anne van FONK hier. Ben je ready voor een app gesprek?
Born ready!

Haha top!
Take it away Anne!

Vertel: jij bent founder van Brain Fuel, wat doen jullie precies?
Wij ontwerpen (brainstorm)sessies, de methodes die je daarbij kunt gebruiken en wij trainen mensen in deze methodes. Van het verzinnen van goede ideeen tot het maken van moeilijke keuzes, wij helpen!

Heel tof, en het werkt dus ook? Zijn jullie klanten al met baanbrekende ideeën gekomen?
Haha ja, gelukkig werkt het. We zijn nu zelfs wetenschappelijk onderzoek aan het doen hoe het kan dat onze methodes werken. Maar dat merkten we ook al aan blije klanten. Ik kan helaas niet zomaar alles vertellen maar deze week heb ik een te gekke uitwerking gezien van een concept voor een grote bioscoop film. Maar aan de andere kant hebben we ook een organisatie geholpen met een innovatie rondom brandwondslachttoffers. Heel gevarieerd!

Heel gaaf!
Ja want jullie klanten zijn echt vrij divers inderdaad
Zitten grote jongens tussen ook, heel indrukwekkend
Ja en die variatie is maar goed ook! Om eerlijk te zijn vind ik ook niet zo interessant om voor één branche te werken. Dat is ook niet goed voor de creativiteit!

Nee precies!
Groot, klein, lokaal, internationaal - maar allemaal vooral gedreven om iets voor elkaar te krijgen (en altijd leuke mensen)

Dat laatste is heel belangrijk
Absoluut. Maar niet alleen voor het plezier, maar plezier heeft ook een functie.
Plezier zorgt voor resultaat!

En intrinsieke motivatie natuurlijk
Hoe ben je hiermee begonnen eigenlijk? Was er een specifieke aanleiding?

5 jaar geleden wou ik voor de klanten van mijn vorige bedrijf een leuk kerstgeschenk maken. Een brainstormkaartendeck. Dat is alleen een beetje uit de hand gelopen

Hahaha
Wat leuk wel!

Iedereen reageerde er enorm goed op, we waren ook wel belachelijk veel aan het testen. 1500 mensen hebben het getest voordat we lanceerden.
Helemaal mal werd het toen iemand zei: ik ken wel mensen bij Harvard. Die vinden dat vast ook wel leuk.

Jeetje!
"Zal ik ze mailen?"
Ik dacht, ja hoor. Daar komt toch niks uit voort.

Dat is geen slechte start!
Ja vertel! Hoe is dat gegaan?

Één van de mensen op Harvard mailde terug en wij zaten toen midden in de crowdfunding campagne. Een beetje avontuur houden we wel van dus op naar Amerika!
En dus ook bezoekjes aan Harvard, MIT en nog een paar plekken waar wij mochten vertellen over ons kaartendeck 

Vet! Wat hebben jullie toen precies gedaan voor hen?
Dat zijn geen milde eerste klanten...

Nou, dit is vooral een stoer ondernemersverhaal hoor. Zo groots was het toen nog helemaal niet!
Veel meer dan een stapel brainstormdecks verkopen hebben we toen niet gedaan. Maar alle andere methodes, sessies en trainingen hadden we toen ook nog helemaal niet!
Maar toen we terug kwamen in Nederland hadden heel veel mensen zoiets van: "Whuuuut, waren jullie op Harvard?!?!?!"
En ja, dan helpt dat wel in je verhaal natuurlijk.

Haha ja dat kan ik me voorstellen
Het is in ieder geval een goede binnenkomer
Hoe hebben jullie verder alle methodes en trainingen ontwikkeld?
Waar baseer je je op?

Zeker, binnenkomers zijn mega belangrijk. Gelukkig hebben we naast Harvard nog wat andere binnenkomers weten te verzamelen :)
Nou, om eerlijk te zijn voor een gedeelte uit ontevredenheid over vele huidige methodes. Die zijn vaak te complex of te saai of alleen maar 'leuk'. Er zijn maar weinig methodes die daar de balans in hebben. Dus wij gingen op zoek naar methodes die én werken maar ook mensen motiveren.
Maar in alle eerlijkheid hebben we ook enorm veel getest, ik geloof in 'shitty first drafts' en open testen.
Die wetenschappelijke onderbouwing die konden we niet krijgen op dag 1, dus we moesten bouwen op ervaring. Daarbij helpt het natuurlijk enorm dat mijn compagnon één van de weinige mensen in Nederland is die kan zeggen dat hij al 10 jaar full-time ervaring heeft met dit soort zaken.

Tof! Nice ook om te zien dat je dus wel degelijk succes kunt bouwen als je gewoon begint met trial & error
Echt wel! Tip voor de lezers: het helpt wel als je eerst wat huiswerk doet zodat je start met een 8 in plaats van dat je start met een 1.

Haha ja precies
Wat is je visie op creativiteit en innovatie in het ontwikkelen van de methodes? Ik kan mij voorstellen dat die anders is op het moment dat je veel methodes niet zo vindt werken

Ja en nee! Aan de ene kant hebben we op school niet leren brainstormen, niet geleerd om creatief te zijn en al helemaal niet geleerd om te innoveren. Maar gelukkig zijn er ontwikkelingen als Design Thinking die daar verandering in aan brengen.
Zelf ben ik van de gedachte dat creativiteit een wapen is. 
Kijk, je hebt aan de ene kant zakelijken die doen als creativiteit alleen maar leuk is voor mensen op knutselcursus. En aan de andere kant heb je creatives die doen als creatief zijn een heilig doel is.
Beiden vind ik niet zo boeiend.
Ik zie creativiteit als een middel om je doel te bereiken, niet als doel op zich.

Interessant!
Ja precies, meer een soort state of mind of een tool?

Bij mij als persoon is het een state of being! Ik ben helaas erg creatief en daar kom ik nooit meer vanaf
 
Hahaha
Maar het is absoluut goed om naar creativiteit als tool te maken. Je hebt een probleem of een uitdaging. Wat heb je nodig om die op te lossen? Wat voor tool heb je nodig om die op te lossen? Soms is dat iets blauws als vergadering of een mailtje. En soms iets met regenboogkleuren zoals een creatief concept of een hackathon.
Goed stil blijven staan bij het probleem wat je op wilt lossen is key!
maken = kijken btw!

Duidelijke taal!

Nog één laatste vraag: Door de pandemie is er natuurlijk veel minder ruimte geweest om creatieve sessies te doen met je team, hoe zie je de toekomst hiervan? Hoe kunnen mensen bijvoorbeeld remote werken én effectief samen brainstormen?
Ah, ik hoopte al dat je daar naar zou vragen!
 

Het gekke is dat door COVID wij als Brain Fuel absurd veel kansen hebben gekregen en als maatschappij heel veel hebben geleerd over online werken.

Ja precies
Online brainstormen bijvoorbeeld is enorm goed te doen met online whiteboards zoals MURAL of Miro. Het heeft beiden voor- en nadelen ten opzichte van fysiek werken.

Zoals?
De creatieve fase is lekker IRL. Post-its plakken, elkaar een high five geven, samen een gat in de lucht springen etc.
Maar de realistische fase van een sessie is online top. Het maakt je veel gefocusder als je naar je schermpje kijkt en helemaal mooi is dat al je resultaten in 1 overzicht staan. Je hoeft alleen maar een PDFje te exporteren en hoppakee.
Ik denk dat we de aankomende tijd weer lekker veel fysiek bijeenkomen omdat we elkaar hebben gemist, maar na een tijdje ook weer terug verlangen naar online sessies. En dat we dan eindigen met een goeie mix tussen de twee!

Hopelijk inderdaad!
Bedankt voor je tijd Friso! Heel tof verhaal

Thanks Anne! Dat komt natuurlijk door de toffe vragen
Oh ja, vergeten te zeggen maar deze gratis tool van ons kan iedereen gebruiken om mee te brainstormen: https://www.challengegenerator.nl.
 
Fotocredits: Marten Duit