Appen met Jasper Vierboom over De Vrijetijdsschool

14-05-2021 (07:00) - Appen met

VICE en bol.com sloegen de handen ineen voor een goed ingehaakte soort branded content: de Vrijetijdsschool. In deze serie zijn verschillende bekende mensen te zien die vertellen over hun al dan niet door corona geïnspireerde hobby. Mertabi is aan het tuinieren, en dragqueen Miss Envy Peru laat zien hoe je moet bedazzlen. Deze slow TV is zeker de moeite waard mits je er de tijd voor neemt. FONK sprak met creative director Jasper Vierboom over de serie.
 
WhatsApp-status: -
 
Hi Jasper! Anne van FONK hier. Heb je tijd om even te appen?
Hey! Ja zeker!

Leuk je even te spreken
De Vrijetijdsschool is een heel leuk concept vind ik zelf - hoe is het idee voor deze serie ontstaan?

De serie is ontstaan vanuit een ‘9 TO 5’ met Bol.com. Een dag waarbij we om 9 uur proactief op een brief werken, rond de lunch een kitchen review hebben en aan het einde van de dag concepten presenteren. Het concept is daar geboren en is tot de executie eigenlijk niet veranderd.

Oh wat tof!
Heb je zelf een favoriete aflevering?

Ik vind alle vier de talenten fantastisch, anders hadden we ze niet gekozen. Maar persoonlijk ben ik groot fan van everything-drag-race. Dus uiteraard is Miss Envy Peru een van mijn favorieten. Maar ook Sjaak’s uitermate gezellige persoonlijkheid komt goed over. Ook een gouden aflevering vind ik zelf.

Ja, heel leuk!
Toch best uniek - in een tijd waarin zoveel content snappy en to the point is lijkt me het maken van een campagne als deze toch wel heel bijzonder
Denk je dat slow TV groter gaat worden? Meer merken die iets soortgelijks zullen doen wat betreft branded content?
Ja, het was ook wel een risico. We doen bij VICE natuurlijk veel onderzoek naar ons publiek. De data en inzichten die hieruit komen, zijn vaak de basis voor de content die we bij VICE+ creëren. We zagen dat veel jonge mensen tijdens de pandemie een nieuwe hobby waren gestart of hun oude hobby weer hadden opgepakt. En aangezien een hobby je laat ontspannen, wilde we dat gevoel ook echt overbrengen in de executie. Slow-TV was daarop het antwoord.

Het is inderdaad zeker een mooie inhaker
Slow-TV is in die zin niks nieuws. Er zijn grote subculturen en YouTube-kanalen die Slow-TV al jaren eigen hebben gemaakt. De wil om te ontspannen zit er ook bij jonge mensen in.
Ik denk wel dat het idee minder goed had gewerkt als de hele wereld open was. Ain’t nobody got time for that.

Haha klopt
Het is bijna ASMR achtig
Ja, het lijkt er wel een beetje op he.
 
Zijn er nog andere leuke projecten waar je op het moment mee bezig bent?
Zekerste weten. Ik kan er nog niet teveel over zeggen. Maar op dit moment zijn we bezig met een serie branded docu's waarbij we remote 4 van de 5 films draaien in Italië, Duitsland, Spanje en Frankrijk. En 1 in Nederland. De shootperiode begint aankomende donderdag. Dus daar heb ik heel veel zin in. :)

Wat gaaf!
Dat kan ik mij voorstellen ja
Überhaupt het land verlaten klinkt geweldig
Een beetje in het straatje van de bol.com serie?

Haha, nee weer totaal iets anders. Een beetje in het straatje van Street Food Icons, onze Munchies serie.
En dat is alles wat ik erover vertel. ;) hahaha

Ben benieuwd! haha oke oke ik hou op met porren
haha no problem. :)

is de vrijetijdsschool een beetje ontvangen zoals er gehoopt werd?
Buiten proportie!

Wat fijn!
Alleen maar likes, goede comments, shares en een hele hoge view through rate.
Buiten verwachtingen goed. Het is toch altijd weer afwachten wat de dark web van je content gaat vinden, maar dit was echt een feestje waard. :)

Hahaha
Gelukkig!
Dankjewel voor je tijd Jasper

Of course! Tot spreeks!