WhatsAppen met Elja Daae

WhatsAppen met Elja Daae

04-06-2019 (10:12) - Appen met

De meeste ondernemingen doen wel iets met sociale media. Toch zijn ze vaak nog niet sociaal genoeg, vindt auteur Elja Daae. In haar boek 'Super Social' geeft de socialmediapionier daarom tips aan om zich socialer te gedragen op platforms als Twitter en Instagram. Tijd om eens te vragen wat haar bevindingen zijn. En wat is daarvoor geschikter dan een WhatsApp-interview? 


                                                                               WhatsApp-status: -
 

Hi Elja, ben je al bereikbaar? FONK hier :)
Yes!


Top! Is het als Socialmediapionier eigenlijk belangrijk om altijd bereikbaar te zijn, of zet je de telefoon ook wel eens uit?

Ik zet hem nooit uit maar ik leg hem wel rustig een weekend weg. Lekker met mijn gezin of met de Kindle :)


Dat moet dus gewoon kunnen?
Als mens zeker. Als bedrijf ook, maar het is handig om hier wel duidelijk over te zijn. Zet bijvoorbeeld in je profielomschrijving wanneer volgers wel of geen antwoord kunnen verwachten.


Er zijn nog meer punten waarop bedrijven hun social skills kunnen verbeteren, schrijf je in je boek. Wat is de belangrijkste les?
Socialer zijn, menselijker. Gedraag je zoals je zou doen op een feestje: wees geïnteresseerd, stel vragen, deel leuke anekdotes en - belangrijk - praat terug!


Is dat niet heel veel werk?
Best wel. Maar als je resultaat wilt zien op social, zul je moeten investeren in tijd, aandacht, mensen. Het (verkeerde) idee dat social gratis is, is misschien wel de belangrijkste reden dat bedrijven het niet serieus nemen!


Kun je een voorbeeld geven van een merk dat social wel serieus genoeg neemt? En wat maakt de posts dan sterk?
Het is een beetje meta, maar wat @twitter zelf doet op Twitter is echt heel gaaf. Sinds eind vorig jaar gedraagt het account zich als een mens, of liever, een tweep. Het jaagt conversatie aan met tweets als ‘Where you?’ en ‘Tweet an emoji you’ve never used before’. Maar Twitter reageert ook op reactie en op tweets van random gebruikers en retweet memes, dat soort dingen. Baanbrekend, al is het niet voor ieder bedrijf weggelegd.


Reageren gebruikers daar ook goed op?
Ontzettend goed. Ze voelen zich gezien en gehoord, en doen massaal mee. Ook al blijven ze kritisch als het gaat om dingen als functionaliteit en politieke tweets, veel van de mensen die reageren zijn echte twitterfans.


Ben je zelf ook erg actief op social media? En hoe belangrijk is dat voor je werk?
Ik ben (natuurlijk) heel actief. Om social media te begrijpen, moet je het zelf ervaren, ook als gebruiker. Daarom is het niet optimaal om iemand zonder Twitter verantwoordelijk te maken voor Twitter, zonder insta voor Instagram, etc. Je kunt een medium nooit écht begrijpen als je het niet ervaart! Verder ben ik doorlopend aan het kijken wat bedrijven doen. Ook zit ik in veel groepen voor social media fanaten als ik zelf. Social media platforms zijn voor mij en veel anderen ook gewoon plekken om kennis te delen en op te doen. En tenslotte zitten mijn opdrachtgevers er ook, dus is het zaak hen te bereiken....


Op welk moment besloot je de kennis die je hierdoor hebt opgedaan te bundelen in een boek?
Dit is mijn derde boek. Ik was al een tijd in gesprek met mijn uitgever over een volgend boek, maar het duurde even voor ik hem overtuigd had van het feit dat social media nog steeds een belangrijk onderwerp is :) Vooral afgelopen jaar zag je dat het moeilijker wordt om organisch bereik te halen en dat ‘social’ gedrag daarin belangrijker is dan ooit. Dus de tijd was rijp!


Ja je zou inderdaad denken dat bedrijven allemaal al iets met social doen, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg! Ben je tevreden over het resultaat?
Ze doen wel iets met social, maar ze ZIJN niet altijd social ;) Ja tevreden met resultaat! Het boek brengt de boodschap goed over en geeft ook handvatten. Merk aan de response dat mensen het verfrissend en helder vinden.


Een must-read dus! Ben benieuwd :) Dank voor je tijd en hou ons maar op de hoogte van volgende projecten!
Doe ik! Dank voor het interview!