WhatsAppen met Hans Prummel

WhatsAppen met Hans Prummel

03-01-2018 (11:00) - Appen met

Vandaag is de winnaar van de beste bedrijfsnaam van 2017 bekendgemaakt. Waterkaraf Eau Eau Den Haag ging er met prijs vandoor. Namespotting is een prijs met een knipoog, maar bewijst ook wel degelijk dat het verzinnen van een goede bedrijfsnaam een kunst is die niet onderschat moet worden. Hans Prummel van De Naamafdeling – en initiatiefnemer van Namespotting – vertelt ons erover in een luchtig WhatsApp-gesprek. 
 
WhatsApp-status: Bezig met typen …
 
Hallo Hans!
Hoi Jaap!
 
Allereerst de allerbeste wensen van Fonk. Veel beter ga je ze niet krijgen.
Haha, gelukkig nieuwe naam ehh nieuw jaar!
 
Hehe. Je zit al meteen flink met je hoofd in de namen he.
Hans Prummel: Kan het niet laten. Ik sta er mee op, beweeg me ermee door de stad, eet en drink ze en ga er mee naar bed.
 
Namespotter ben je niet voor even, maar je hele leven.
Hey! De Naamafdeling bedenkt ook slogans! Zoek je nog extra freelance werk? :)
 
Haha, ik sta altijd open voor nieuwe klussen ;) Weet alleen niet of ik Eau Eau Den Haag ga kloppen.
Dat is een pareltje inderdaad, waaraan alles klopt. Die had ik zelf ook wel bedacht willen hebben.
 
Terechte winnaar dus?
Vind ik wel, al zaten er dit jaar weer hele goede inzendingen tussen. Dan is het moeilijk kiezen. Daar hebben we als jury wel even over moeten discussiëren. De verkiezing gaat niet over de grappigste naam of de leukste woordgrap. De winnende naam moet bovenal slim zijn: op een originele manier iets vertellen over wat je verkoopt of hoe je je dienst verleent.
 
Humor wekt dan wel sympathie op.
Dat klopt, humor helpt zeker. Maar het moet niet flauw worden. Namen die te grappig zijn, vervelen al snel. Een naam moet wel even mee kunnen. Het ligt soms erg subtiel. Een slimme naam mét een kwinkslag, daar heb ik een zwak voor.
 
Die lijn is natuurlijk behoorlijk dun, tussen scherp en flauw.
Klopt. Wat de één hilarisch vindt, vindt de ander te flauw voor woorden. Toch probeer ik er ook objectief naar te kijken. Zoals vanuit bedrijfskundig perspectief: kan een naam bijvoorbeeld uitgroeien tot een keten van filialen of landelijk merk. Alleen maar lollig werkt dan niet. Een goede naam heeft meer lagen.
 
Waren er namen bij jullie voorselectie die je eigenlijk te flauw vond?
De voorselectie bestond uit 30 namen. Dit waren de beste inzendingen van alle maanden verzameld. Daar zat al een eerste schifting in. Zo kan ik me deze naam herinneren: Baggerservice.nl, met het commentaar 'bij dit bedrijf weet je waar je aan toe bent'. Dat is natuurlijk heel leuk gespot, maar het is meer de naam in combinatie met die tekst die het leuk maakt. We hebben ook wel eens een inzending gehad waar bepaalde letters van de naam op een busje wegvielen achter de schuifdeuren. Daar stond dan geen 'Kunstwacht', maar 'Ku**twacht' ... tja. Het valt allemaal onder namespotting, maar het zijn geen winnaars.
 
Hahaha. Is er nog veel winst te behalen voor bedrijven op het gebied van naamgeving?
Ja absoluut. Bedrijven beseffen nog steeds te weinig dat de naam het belangrijkste marketinginstrument is. Elke Euro die je uitgeeft aan communicatie, investeer je in je merknaam. Maar als het gaat om het ontwikkelen van een nieuw merk of nieuwe bedrijfsnaam, dan wordt naamgeving vaak als sluitpost gezien. Kosten nog moeiten worden gespaard voor de nieuwe huisstijl en website en voor de naam wordt een interne prijsvraag onder werknemers georganiseerd. Ik maak het vaak mee dat ze daarna alsnog bij De Naamafdeling aankloppen :)
 
Maar goed ook dus, anders heb jij geen werk ;)
Genoeg werk te doen inderdaad. En anders heb ik altijd 'namespotting' nog. Ik verveel me niet snel :)
 
Dat is een goed teken Hans. We zijn benieuwd wat 2018 ons gaat brengen qua namespotting. Mag ik je danken voor je tijd en uitleg?
Namespotting bestaat al sinds 2011 en ik blijf me elke maand weer verbazen over de talrijke inzendingen. Dat komt ook in 2018 weer goed! Graag gedaan, leuk om te doen en ik zie jouw inzendingen graag tegemoet! :)
 
Haha, die mogen geen naam hebben ;)
:’)