WhatsAppen met Jacques Vereecken

WhatsAppen met Jacques Vereecken

09-05-2018 (11:35) - Appen met

The BoardRoom heeft in een project van ruim twee jaar jonge talentvolle voetballers gevolgd die onderweg zijn naar een internationale carrière. Fox Sports zocht een goed bureau voor deze opdracht, en de documentaire gaat volgende week maandag in première in het Tuschinski Theater in Amsterdam. Ik zocht contact met Jacques Vereecken, Creative Executive Producer. 


WhatsApp-Status: What's Up?



Dag Jacques, Alexander van Fonk hier!
Yes. Op tijd! 


Ha! Ik zag het persbericht en de uitnodiging. Phenoms is het documetairedebuut van TheBoardRoom, en gaat volgende week in premiere in Tuschinski- vanwaar dit uitstapje naar documentairemaken?

Sorry zit nog in een meeting en had 11:00 staan. Straks verder? 


Is goed! Tot zo. 

Ben ik weer. 


Top. Maar vertel, waarom dit uitstapje naar documentairemaken?

Het is geen uitstapje. Het is Production as usual. We hadden een opdrachtgever -Fox Sports LA- waarvoor we moesten pitchen. We hebben de juiste regisseur gevonden, een treatment gemaakt en een budget afgegeven. De lengte en het medium is anders, maar dat is bij elke opdracht zo.


In het persbericht staat dat jullie normaal voor advertising werken en dat dit bedoeld is als verdieping. 
Klopt. We hebben nu de tijd gekregen om 2,5 jaar spelers te volgen en een film te maken van 3 kwartier. Dan Kun je creatief verder gaan dan in 30 seconden. En we hoeven geen product aan te prijzen. Maar het is geen vrij werk. We hebben een serieuze opdrachtgever met verwachtingen, een timing en een taakstellend budget. In die zin heeft het veel raakvlakken. Maar het is zeker zo dat we willen laten zien dat we op meerdere vlakken creatief inzetbaar zijn. 


Mooi, is het in die zin te zien als een soort 'longread' met een commerciele twist?

Hoe bedoel je? 


Omdat het geen vrij werk is, maar toch een soort commercial, in de zin dat het voor Fox Sports is gemaakt?
 Maar goed. Hoe ging de samenwerking met de jonge talenten. Wilden ze wel in beeld?
Het is ook geen commercial. Het is een integer portret van een aantal jonge talentvolle voetballers. De productie was commercieel omdat Fox erachter zit. Het resultaat is een goedgemaakte creatieve documentaire. 


Ah ok, duidelijk!
 Hoe ging de samenwerking?
Samenwerking ging super. Regisseur Bart van den Aardweg spreekt dezelfde taal en heeft rustig de tijd genomen om vrienden met ze te worden. Uiteindelijk is hij nog een paar dagen met twee van de spelers mee op vakantie geweest. 


Wat ik mooi vind is dat je toch een soort jongensdroom laat zien, en wat ze daarvoor allemaal moeten doen. Wat vind je leuk aan het het werken met jong talent?

Ze zitten barstensvol ambitie, zien geen beperkingen, gaan over grenzen, durven alles aan en ze houden mij scherp. 


Ik las dat er in totaal vijftien internationale documentaires worden gemaakt, een miniserie en een festivalfilm.

Klopt. TheBoardRoom heeft hetzelfde verhaal ook gedaan voor Duitsland. Met de Duitse regisseur Mirko Dreiling die ik ook nog ken van de Filmacademie in Amsterdam. 


En volgende week maandag de premiere in Tuschinski! Heel veel succes! Dank voor je tijd.