WhatsAppen met Jop Goslinga

WhatsAppen met Jop Goslinga

15-01-2019 (09:04) - Appen met

Zo aan het begin van het jaar is er meteen behoorlijk wat veranderd voor Digital Captains. Zelfs de naam moest eraan geloven. De oprichters vonden 'Captains' eigenlijk geschikter en kozen er daarvoor om het digitale gedeelte weg te laten. Daarnaast verhuisden ze naar een opvallende locatie en richtten ze het label ARCH Football op. Tijd voor een whatsapp met Captain Jop Goslinga.
           

                                                                                              WhatsApp-status: leeuw emoticon

Goedemiddag! FONK hier, ben je er klaar voor?
Hello, hello! Zeker! Kom maar door


Mooi zo! Heb je een drukke dag?
Absoluut! Ik start vaak om 18:00 met werken, daarvoor praat ik vooral ;)


Oef, dat is een lange dag dan.. Waar praat je zoal over?
Oei, het is dat je mij dat nu vraagt. Aan het eind vd dag zou ik het niet meer kunnen reproduceren. Nu zit ik er middenin, dus moet lukken. We hebben net een rebranding achter de rug (nieuwe naam, website en zelfs kantoor), dus over de implementatie spar ik veel met het uitvoerende team.
En in deze periode komen er ook nog wat interviews tussendoor, dus dan zit m'n dag helemaal geramd


Haha zoals nu! Vind je het leuk, al die interviews? Of ben je liever aan de slag?
Haha, nee ik vind het wel een leuke onderbreking. En ik vind ook echt dat we iets te vertellen hebben, dus dan doe ik het graag. Overigens heb ik ook veel zin in de periode die straks aanbreekt, als de hele rebranding erop zit en ik weer met de dagelijkse zaken bezig kan zijn. Dat is al een halfjaar anders namelijk..


Gelukkig maar! Ja inderdaad, je had het al even over de rebranding.
Jullie heten nu Captains in plaats van Digital Captains, waarom is daar voor gekozen?
Toen we Digital Captains bedachten, hadden we al besloten er ooit Captains van te maken. Maar wanneer is dan altijd de vraag. Het is iets dat je aanvoelt. Wij vinden dat digital zo vanzelfsprekend is, dat het niet apart meer benoemd zou moeten worden. En daarnaast, ook heel belangrijk, heeft 'digital' de connotatie van code en data. En dat is maar de helft van ons verhaal. In de core zijn we namelijk gewoon verhalenvertellers, helemaal niet zo modern..


Digital is al wel een tijdje de norm toch, waarom juist nu dan de naamsverandering?
Ja daar heb je gelijk in, maar het zal je nog tegenvallen hoe dat op de burelen van talloze merken en media is. Jij en ik zijn hier dagelijks mee bezig, maar die vanzelfsprekendheid is er niet bij iedereen, zelfs niet op het allerhoogste niveau.. Ik verbaas me er ook over. Nog steeds.

 

Je zei al dat jullie uiteindelijk vooral verhalenvertellers zijn. Captains heeft nu ook ARCH Football, een eigen label voor voetbalverhalen. Komt dit voort uit eigen interesse of is dit gewoon zo gegroeid?
Dat is een gek verhaal. Captains is opgericht door Remy Steijger en mij. Ik ben dol op voetbal, Remy zou zelfs Lionel Messi straal voorbij lopen. Maar we werkten wel heel hecht samen met Wasserman, een internationaal sportmanagementbureau. Ons doel: vertel de verhalen van de atleten (veelal voetballers). En in sport zit enorm veel emotie, dus dat past goed bij ons. Aan de andere kant merkten we dat er veel vraag was en maar weinig aanbod in het hoogste segment (docu's, commercials, series). We speelden daardoor al een tijdje met het idee er een label van te maken. We hadden alleen nog een leider nodig. Dat werden er twee: Jaap Schneider (commercieel) en Bas Vos (creatief). Toen we hen hadden, ging het nog sneller..
Van al dat praten, ga je ook dramatisch typen, zie ik... Ik bedoelde in mijn eerste zin te zeggen: ik hield veel van voetbal, Remy niet, maar het was volkomen toevallig dat we in de voetbalwereld verzeild raakten. Geen voorbedacht plan. Ontstaan uit de partnership met Wasserman..
Zo helder? :p Het is me wat zo'n Whatsapp-interview..


Hahaha, mooi verwoord wel. Ik denk dat ik het begrijp: het was eigenlijk toeval. Voor ARCH Football werken jullie dus samen met Wasserman, maar ook met een opvallende partner als NU Video. Komt dat voort uit je eigen ervaring in de journalistiek?
Haha, is dat zo? Werken we daarvoor? Volgens mij is onze laatste opdracht voor NU 1.5 jaar geleden. Daarna stapten het complete marketingteam tegelijkertijd op..


Oh zag 'm bij partners staan, maar dat is dus al een tijdje geleden!
Ja, we zouden weer eens moeten bellen..


Heb ik je zomaar op een goed idee gebracht ;).

Thx! Ik hoop dat ze meelezen.. Nee, we hebben overigens wel veel journalistieke opdrachtgevers.Voor Onefootball, Ziggo Sport en Fox Sports produceren we inmiddels. Hoewel die laatste nog in de pilotfase zit. Dus in die zin is onze focus niet alleen merken, maar zeker ook kanalen/zenders/platforms/media - die termen ook altijd..


Jullie zetten breed in!

Nee joh! Er is gewoon behoefte.. De kwaliteiten blijven hetzelfde.. We zijn goed in content maken en distribueren, daar hebben zowel merken als media wel oren naar anno 2019


Maar er zijn wel wat veranderingen doorgevoerd! Zo zitten jullie nu in het oude station van Delft. Toffe locatie! Staan er voor 2019 ook nog nieuwe dingen op de planning?
Alsjeblieft niet! Ik zou tekenen voor een rustig jaar, de afgelopen jaren waren een rollercoaster. Oke, dit was iets te recalcitrant gereageerd misschien. We zijn met een paar waanzinnig gave opdrachten bezig, dus op dat vlak zou je zeker van ons kunnen gaan horen. We kunnen de bekendheid ook wel gebruiken, we zijn zó onbekend!


Begrijpelijk, even rustig aan! En die bekendheid komt vast wel. 'Captains' blijft wel hangen. Ik wens jullie in elk geval veel succes en bedankt dat je even tijd had om te appen!
Of course