WhatsAppen met Kirsten Verdel

WhatsAppen met Kirsten Verdel

16-06-2020 (15:58) - Appen met

Kirsten Verdel, oprichter van actiecomité XS4All moet blijven, is door het publiek verkozen tot Communicatievrouw van 2020. Ze streed voor het behoud van de ideologische waarden van XS4ALL en dat deed ze onvermoeibaar en met verve. Wie is Kirsten en wat maakt haar zo gedreven over dit onderwerp? We vroegen het haar via WhatsApp.
 
WhatsApp-status: Altijd bereikbaar, probeer maar :)
 
Hi Kirsten! Dat was een snelle reactie van jou. 
Hoi
 
Gefeliciteerd met je titel
Dank je!
 
Mooi hoor de publieksprijs. Altijd leuk om te weten dat je werk gewaardeerd wordt
Ik vind het ook vooral mooi qua symboliek: alle acties van vorig jaar gingen over het betrekken van het ‘publiek’ en over het behouden van publieke waarden, dus ik ben er wel erg blij mee ja. :)
 
Ik las in het persbericht over de verkiezing dat de campagne van het actiecomité een 'activistische signatuur’ had, ‘guerilla-achtig'. Heb ik hier een echte activist virtueel voor me?
Haha, ik probeer altijd duidelijk te maken dat ik mijn idealen probeer uit te dragen cq te verwezenlijken. Dat kan op zakelijke wijze en/of op activistische wijze. Vorig jaar hebben we ingezet op allebei. Alles uit de kast om hoe dan ook iets positiefs te bereiken. Maar dat activistische labeltje plakken denk ik wel veel mensen op mij. Hopelijk niks mis mee.
Wat mij betreft zeker niets mis mee 

Vanwaar jouw vurige inzet voor het behoud van de ideologische waarden van XS4ALL? Wat vind je er zo belangrijk aan?
Dat is een combinatie van factoren. Ik heb zelf ruim zes jaar bij XS4ALL gewerkt, tot 2005, en heb het altijd een zeer bijzonder bedrijf gevonden. Dat zit 'em in de cultuur, in de mensen, in de techniek, de producten en in het streven naar idealen op het gebied van digitale burgerrechten, privacy, veiligheid, etc. Daar maakte XS4ALL zich tot aan de Hoge Raad hard voor. Daarbij was het ook nog eens een sterk winstgevend bedrijf. Zo’n bedrijf dan opheffen, wat KPN wilde doen, vond ik te gek voor woorden. We hebben juist méér maatschappelijk betrokken bedrijven nodig die publieke waarden in plaats van aandeelhouderswaarde voorop stellen.
Hear hear 
 
Hier sta jij ook tussen neem ik aan?

Nee, niet op die foto. :)
Heb je er een waar je wel op staat?
 
Ik heb begrepen dat XS4ALL nog wel bestaat, maar dus niet zoals jullie het voor ogen hadden. Hoe zit dat?
Het is op zijn zachtst gezegd bijzonder verlopen uiteindelijk. In januari 2019 zei KPN dat alléén de naam zou verdwijnen, verder zou alles hetzelfde blijven. ‘Nothing will change. And nothing means nothing’, aldus toenmalige KPN-CEO Maxima Ibarra. Fast forward naar een jaar later: het enige wat er nu nog over is, is de naam... Op 1 maart heeft de ‘overdracht van onderneming’ plaatsgevonden, dus alle werknemers van XS4ALL zijn nu KPN-medewerkers. Ook wordt er nu gewerkt aan de migratie van alle techniek naar KPN, het verkopen van bedrijfsonderdelen, het opheffen van diensten en het uitfaseren van het accepteren van nieuwe XS4ALL-klanten. De ontmanteling is dus helaas in vol op gang.
 
Wat vreemd die omgekeerde wereld 
De merknaam wordt dus alleen nog gebruikt om de telefoon mee op te nemen en om reclame mee te maken, maar het bedrijf er achter, en het hart daarvan, de mensen, worden er langzaam uit gehaald. Een langzaam stervende zwaan.

Dat moet frustrerend zijn voor het personeel.
Ja, een deel van het personeel is al weg. Een aantal is overgestapt naar Freedom.
 
Vandaar dus plan B: Freedom Internet. Stoer dat jullie gewoon een andere provider zijn gestart.
Ja, want we wilden linksom of rechtsom de waarden van XS4ALL behouden.

En dat is dus gelukt. Gaat het goed met Freedom Internet?
Ja, op de dag van de lancering, op 11-11 om 11:11 uur, meldden zich meteen duizenden ‘founding members’ aan. We hoopten na een week op 5.000 leden te zitten, maar dat waren er toen al meer dan het dubbele. Sinds begin mei dit jaar kunnen de eerste mensen ook al internet krijgen. In de eerste testfase daarvoor konden 128 klanten worden aangesloten. Na anderhalve minuut was die grens al bereikt. Een paar weken later konden 256 aansluitingen gerealiseerd worden. Ook dat zat na minuten vol. En zo wordt het aantal klanten in deze tests steeds verder verhoogd en worden eventuele kinderziektes uit het bestelproces verwijderd.

Je bent er nog steeds bij betrokken toch?
Ik sta nu zelf op wat meer afstand: ik zit alleen nog in de Raad van Advies nu. Ik werk bij Dröge & van Drimmelen én ik heb drie kinderen van 2, 4 en 5, dus het is altijd al Gillend Gek Druk. ;)
Hahaha superwoman dus. Maar gezien de cijfers die je nu even snel optrommelt ben je wel erg betrokken nog steeds. 
 
Waar komt de trofee van Communicatievrouw van het Jaar te staan: op de schoorsteenmantel thuis of op het kantoor van Freedom Internet?
Geen van beide, het heeft geen fysieke vorm. Een digitaal monument dan dus maar. Maar dat is Freedom Internet zelf eigenlijk al. :)
Mooi 'gezegd'.
 
Dank je wel Kirsten voor je tijd. Leuk om met je geappt te hebben
Geen dank!