WhatsAppen met Lukas Foks

WhatsAppen met Lukas Foks

26-04-2018 (13:08) - Appen met

Influencermarketing is niet meer weg te denken, maar voor veel merken nog wel een zogeheten black box. XMPLE van Mediaxplain* wil daar verandering in brengen, en lanceert de integratie van dit relatief nieuwe mediakanaal in het totaalaanbod voor haar opdrachtgevers. We zijn benieuwd naar het hoe en wat en trokken aan de bel bij Lukas Foks, hoofd van XMPLE.  

 

WhatsApp-Status: Your order plz?!

 

Dag Lukas! Alexander hier van Fonk Magazine. Heb je heel even tijd voor een kort interview via WhatsApp?
Haa Alexander. Graag! Leuk dat je appt! 


Mooi, XMPLE, ik las het persbericht en vroeg me meteen af: 'Influencermarketing uit de black box halen', hoe gaan jullie dat doen?
Dat doen we door zo transparant mogelijk te zijn. Enerzijds naar influencers, die niet altijd op de hoogte zijn van wat er speelt bij merken. Maar met name ook richting onze opdrachtgevers. Voor veel marketeers is influencermarketing allesbehalve transparant. Dat komt door onduidelijke tarieven of de vele tussenpartijen. Door aan hen duidelijk te maken welk deel van het budget naar welke influencer gaat, wordt de prijs van content, bereik en interactie zichtbaar. En zo hopen we de band tussen merk en influencer te versterken.

 

Is XMPLE gestart vanuit een vraag door adverteerders?
Indirect wel. Vanuit Mediaxplain* zetten we al een aantal jaar influencers in als onderdeel van de mediastrategie. We zagen tijdens deze campagnes echter dat de markt, en dus ook onze adverteerders, behoefte hebben aan verbetering en uitleg. En vanuit die gedachte lanceren we XMPLE.



Influencers hebben behalve een platform ook content die ze vaak zelf maken. Ze doen dus ook aan creatie. Gaan zij straks rond de tafel zitten met marketeers om campagnes te verzinnen? Of worden ze meer uitvoerend?
Nee, we willen hen juist een grotere rol geven in de samenwerking met merken. Influencers, of, zoals ik hen liever noem, content creators met bereik, kennen hun doelgroep het best. Zij weten wat hen raakt en zijn kei in het maken van aansprekende content. Vergeet niet, dat is hun passie. Dus waarom zouden we hen enkel een uitvoerende rol geven? We zitten liever met hen én onze opdrachtgevers om tafel. Om zo samen vast te stellen hoe hun content zo sterk en geïntegreerd mogelijk matcht met de campagnedoelstellingen van het merk. 


Precies! Maar het vergt wel een andere manier van denken door opdrachtgevers, toch?
Dat klopt. Maar influencer marketing is dan ook een andere manier van adverteren. We hebben het afgelopen jaar uitvoerig onderzoek gedaan naar de perceptie van consumenten ten opzichte van influencer content. Wat blijkt? Branded influencer content wordt ruim 2x geloofwaardiger en overtuigender ervaren dan een TV commercial. 


Ja, dus het werkt veel beter.

Júíst omdat influencers de boodschap van een merk doorvertalen naar hun doelgroep.


Ik sprak gisteren Eenhoorn Joost tijdens de SpinAwards en winnaar Kelvin Boerma (Kalvijn) van de 'Digital Celebrity Award' en zeker bij Eenhoorn Joost heb ik het idee dat zijn doelgroep best wel jong is en specifiek. Is het wel geschikt voor een brede doelgroep?
Leuk dat je hen sprak! @Kalvijn, gefeliciteerd. Inzet van influencers gaat verder dan een 'one size fits all'. Het is geen massa medium, maar bouwt juist bruggen tussen het merk en haar diversiteit aan doelgroepen. Ons advies is, zet meerdere influencers in die stuk voor stuk een zelfde boodschap delen maar in een andere, meer authentieke vorm. Een vorm die écht aanspreekt.


Nice, ik ben heel benieuwd. Zal het medialandschap straks alleen maar uit influencermarketing gaan bestaan denk je? 
Nee. Vanuit Mediaxplain* zetten we influencer campagnes juist in als onderdeel van de mediastrategie. Met XMPLE als onderdeel van Mediaxplain* integreren we influencer campagnes snel en gemakkelijk. Dat werkt versterkend en opent deuren!


Mooi, veel succes!

Thanks Alexander! Geniet van Koningsdag:)


Dank je! Jij ook!